Volvo 360 GLT Sedan 2.3


Waar vele begin twintigers begin deze eeuw op zoek gingen naar een leuke BMW E30 of misschien wel een Ford Sierra voor wat achterwielaangedreven rijplezier, deed Ronald Romme uit het west-Brabantse Wernhout dat anders. Hij ging op zoek naar een Volvo 360 GLT als opvolger van zijn Peugeot 205. Na goede ervaringen in het verleden met een 340 en een normale 360, werd het tijd voor iets uniekers. Op internet kwam hij een originele 360 GLT tegen in de niet zo veel voorkomende carrosserievariant sedan. De auto stond in het oosten van Brabant en verkeerde in een zeer nette staat met een kilometerstand van 147.000 km. Voor de prijs van fl 1.900,- werd hij even later de nieuwe eigenaar van dit stukje Nederlands erfgoed en was het begin van een lange relatie gelegd. Volvo 360 GLT Sedan 2.3.

De Volvo 300 serie was in Nederland vooral bekend van opa en oma of het feit dat de Rijkspolitie erin reed. In eerste instantie begon de 300 serie zijn levensweg in de vorm van de 343. Jaren later, in 1982, werd deze omgedoopt tot de 340 en 360. De 340 was leverbaar met drie motoren van partner Renault. Een 68 pk sterke 1.4 en een 82 pk sterke 1.7. De 1.4 was tevens leverbaar met de veel geziene en kenmerkende CVT transmissie van DAF. Dieselen kon met een 54 pk sterke 1.6 die een 0-100 tijd had van 20 seconden. De 360 verschilde aan de buitenzijde door de komst van mistlampen onderin de voorbumper en het reservewiel dat van onder de motorkap verhuisde naar de kofferruimte. De 360 was voorzien van een B200K en B200F motor van Volvo. De eerste versie met carburateur (K) had een vermogen van 103 pk en de versie met injectie (F) kreeg een vermogen mee van 112 pk. Die laatste was in combinatie met de achterwielaandrijving goed voor een 0-100 sprint in iets meer dan 10 seconden. De 360 was in 1982 meteen leverbaar als meest luxe variant, de GLT (Grand Luxe Tourer).

Voor Ronald was het al vrij snel duidelijk dat hij grootse plannen had met deze auto. Ronald: “Ondanks dat de GLT beschikte over prima prestaties, was er altijd de vraag naar een wat fellere motor”. Eind 2007 was het zover. “Inmiddels had ik als dagelijkse auto wederom een 340 aangeschaft en was ik in de gelegenheid om mijn 360 aan een grondige restauratie te onderwerpen. Omdat ik in het verleden een paar keer had meegeholpen met de reparatie van een Volvo 440 Turbo van een goede vriend, mocht ik gebruik maken van zijn garage met brug voor mijn project. Een paar dingen waren voor mij duidelijk. Ik wilde een auto die naast een iets fellere, koppelrijkere motor beschikte over de rijeigenschappen van een kart.”

Dat eerste vond Ronald in de vorm van een B230FB motor uit een Volvo 940. Standaard beschikt deze motor over een vermogen van 131 pk en een koppel van 185 Nm bij 2950 tpm. Hij vond een motorblok in het uiterste noorden van het land dat een respectabele 270.000 km had gedraaid. Vrij veel maar de reputatie van dit blok is bijzonder goed en Ronald was zeker niet van plan het motorblok ongemoeid te laten. De 2.3 viercilinder achtkleps motor werd volledig uit elkaar gehaald en aangepast naar Ronalds wensen. “Ik heb de cilinderkop laten vlakken bij een gespecialiseerd bedrijf in Breda om zo een hogere compressie te krijgen. Verder heb ik het vliegwiel laten afdraaien voor een betere en fellere gasrespons.”

Om de toch al niet beroerde wegligging te verbeteren, (maar weinig mensen zijn op de hoogte van de ongekende grip van de Volvo 300 serie) ging Ronald op zoek naar een set originele dempers van het merk Koni. Deze instelbare schokbrekers zijn in te stellen naar gelang de gewenste mate van stugheid en geschikt voor Ronald zijn 360. Het ex- en interieur van de 360 werd verfraaid door de komst van een R-Sport stuurwiel en een originele bodykit waarvan alleen de voorbumper werd gemonteerd. De andere onderdelen zoals de sideskirts en het gedeelte voor de achterbumper zijn nagenoeg onvindbaar. Verder was Ronald al de nodige jaren in het bezit van een vol lederen interieur met stoelverwarming en een oliedruk- en temperatuurmeter. Qua velgen hield Ronald het vrij simpel met 15 inch AEZ icon 5 velgen die zijn voorzien van Uniroyal Rainsport banden. Voor een extra sportief geluid monteerde Ronald een Simons einddemper die eigenlijk gemaakt is voor de Volvo Amazon.

Omdat de Volvo 300 serie niet bepaald vies is van roest, was er best wat werk aan het roestvrij en roestwerend maken van de carrosserie. Linksachter was de roestduivel redelijk doorgedrongen en zijn er nieuwe wielkastranden ingelast. Ook de dorpels zijn aangepakt en voorzien van een dikke verse laag roestwerende ML spray. Zwak roestpunt van de 300 serie is de voorbalk onder de voorbumper. Ook bij Ronald zijn auto was deze in slechte staat en opnieuw ingelast net als een stuk sponning waar de voorruit in zit gemonteerd. De hele auto werd gestript en alle onderdelen voorzien van roestwerende ML. Uiteindelijk werd de complete auto gespoten in de originele grijsblauwe kleur met de code 219-5.

Na de montage van de Koni schokdempers heeft Ronald de auto verlaagd door middel van Intrax veren. Dit was echter alleen mogelijk aan de voorkant. Omdat de Volvo 360 op de achteras is voorzien van bladveren moest hier een andere manier voor de verlaging worden gevonden. Dit is uiteindelijk opgelost door de tussenkomst van op maat gemaakte stalen blokken die Ronald tussen de achteras en bladveren heeft geplaatst. Resultaat, min 4 centimeter.

Na anderhalf jaar restauratie in de avonduren en het weekend werd Ronald zijn werk beloond met een prachtig resultaat. De auto verkeert in een mooiere staat dan hij de fabriek in 1987 heeft verlaten en dat was niet alleen aan de buitenzijde. Ook onderhuids heeft Ronald de 360 showroomproof gemaakt door het motorblok in een originele rode kleur te verven en de motor verder te verfraaien met een zwart kleppendeksel met daarop rode letters Volvo. Omdat Ronald naast zijn liefde voor de Volvo 360 een regelrechte audiofiel is ontkwam ook de auto niet aan een extra krachtige audioinstallatie. Vóór in de auto vinden we een composet van MB Quart en op de hoedenplank heeft Ronald een iets grotere 6X9 composet van dit merk. In de kofferbak heeft hij op nette wijze een versterker ingebouwd die onder de vloer ligt en is afgedekt met een glazen plaat. De JBL GTO 6000 versterker stuurt naast de luidsprekers in de auto ook twee subwoofers van het merk Rockford Fosgate aan. Het resultaat is een bijzonder krachtige, maar bovenal zuivere audio installatie waar zelfs een premium systeem uit een nieuwe auto niet tegenop kan boksen.

Nu, inmiddels vijf jaar na de voltooide restauratie is de 360 GLT nog steeds een smetteloze auto met een taxatiewaarde van € 7,500,- in 2009. Hij wordt vooral ingezet op zomerse zondagen tijdens georganiseerde toertochten. Één keer per jaar gaat Ronald helemaal los op het Midland Circuit in Lelystad tijdens de jaarlijks terugkerende Elandrun. Een circuitdag speciaal voor oude Volvo’s. “Dat mijn wens voor een Volvo die rijdt als een kart is uitgekomen bewijst de 360 al meerdere jaren. In mijn klassement zet ik al drie jaar de beste tijden neer en moeten zelfs Volvo’s 850R met dik 400 pk het tegen mij afleggen op het korte en bochtige circuit. Ik gok dat de motor nu ongeveer een vermogen levert van 140 pk en koppel afgeeft van iets meer dan 200 Nm. In combinatie met de 195-50-15 banden achter zorgt dit voor precies de juiste mate van grip.”

Als we zelf achter het stuur kruipen van de 360 merken we al snel dat Ronald niet overdrijft. De gasrespons is ongekend en het motorblok voelt over een bijzonder breed toerenbereik krachtig en fel. Een gemeten 0-100 tijd heeft Ronald niet maar wij gokken dat deze rond de 8,5 seconden zal liggen. Bijna twee seconden sneller dan het origineel en genoeg voor de nodige pesterij bij het stoplicht. Het rijden met de 360 GLT laat zich het best omschrijven als hard werken. Stuurbekrachtiging was geen gemeengoed in 1987 en het kleine R-Sport stuur helpt daar zeker niet aan mee. Ook het schakelen via de vijfversnellingsbak gaat vrij zwaar. Eenmaal op gang en na het nemen van een paar bochten ben je dat echter al snel vergeten. Het originele, vrij veel overhellende, veergedrag is verdwenen en alleen de ongekende grip is gebleven. Onderstuur, overstuur, je moet het wel heel bont maken wil je dat meemaken in deze auto. Pas bij nat weer en lang aandringen zal Ronald zijn 360 de kont een stapje opzij zetten. Door de Koni dempers en de Intrax verlagingsveren ligt de GLT als een blok op de weg en geeft hij werkelijk alle oneffenheden door aan de inzittenden. “Omdat ik de 360 niet bepaald spaar op het moment dat ik achter het stuur zit vind ik dat stugge veerkarakter wel prettig. Alleen op een langere rit, bijvoorbeeld het ritje naar het circuit in Lelystad, zou het veergedrag soms wel wat soepeler mogen”.

Als we Ronald vragen naar zijn toekomstplannen vertelt hij het volgende: “Nadat ik een tijdje heb rondgelopen om de 2.3 motor om te bouwen tot een versie met carburateur (nog betere gasrespons) heb ik dat toch maar op een lager pitje gezet. De grootste aanpassing die er nu aan zit te komen is het toch wat slapper zetten van de schokdempers. De GLT wordt dan wat meer geschikt voor langere afstanden en komt dan ook wat eerder in zicht voor de vakantietripjes. De Volvo 340 heb ik niet meer en als dagelijkse auto heb ik iets heel anders in de vorm van een praktische Citroën Berlingo 1.6 16v Multispace uit 2005.” Dat Ronald zijn 360 voorlopig nog zal koesteren moge duidelijk zijn. Deze sedan GLT mag zich tot één van de mooiste van Europa rekenen en is een waar unicum in een wereldje dat veelal door Duitse en Japanse auto’s wordt gedomineerd.

Volvo 360 GLT Sedan 2.3

Recent Content