VOLKSWAGEN START PILOT VOOR EIGEN ACCUPRODUCTIE


Vandaag heeft Volkswagen het startsein gegeven voor de ontwikkeling en productie van accu’s. In het Duitse Salzgitter zal begonnen worden met de productie van eigen accu’s voor elektrische auto’s. Vooralsnog is het een kleine productielijn en gaat het vooral om de ontwikkeling van de accu zelf. Uiteindelijk moet in Salzgitter wel een gigafabriek komen voor de productie van accu’s voor elektrische voertuigen. VOLKSWAGEN START PILOT VOOR EIGEN ACCUPRODUCTIE.

GIGAFABRIEK

Vooralsnog is vandaag nog enkel de testproductielijn geopend, maar volgens Volkswagen is de opening van deze lijn wel belangrijk. Het is de eerste goede stap naar een eigen gigafabriek in Salzgitter. De fabriek is niet volledig in handen van Volkswagen. Voor de ontwikkeling en ondersteuning is er een joint-venture gevormd met het Zweedse Northvolt. Dit laatste bedrijf is een start-up van voormalig Tesla-manager Peter Carlsson. Lang hoeven wij overigens niet te wachten op de komst van de fabriek. De bouw van de 16Gwh-fabriek zal volgend jaar al van start moeten gaan. De gigafabriek moet eind 2023 werkelijk op volle toeren draaien.

JOINT VENTURE

Zoals gezegd heeft Volkswagen gekozen om een joint venture te vormen met Northvolt. Northvolt is de perfecte partner voor Volkswagen als het gaat om de productie van accu’s. Uiteindelijk is voor Salzgitter gekozen om de ontwikkeling, productie en het testen van deze accu’s samen te brengen. Deze ontwikkeling richt zich momenteel nog enkel op lithium-ionaccu’s. In Salzgitter zullen er 300 medewerkers aan de slag gaan namens Volkswagen. Het personeelsbestand zal verder aangevuld worden met nog eens 700 werknemers in de komende jaren. Deze zullen op de loonlijst van de joint venture komen te staan. De fabrikant heeft aangegeven op de lange termijn ruim een miljard euro in deze joint venture te zullen steken.

ALLES IN EIGEN BEHEER

Het was slechts een kwestie van tijd voordat Volkswagen met een eigen fabriek zou gaan komen. Een belangrijke motivatie van Volkswagen is onder andere dat de ontwikkeling en productie in eigen beheer is. Hierdoor kan de fabrikant zelf snel schakelen en innovaties sneller doorvoeren. Dit wordt nogmaals benadrukt door Dr. Stefan Sommer die in het Raad van Bestuur van Volkswagen zit.

Bringing together the development, testing and pilot production of battery cells in Salzgitter marks a further milestone in the Volkswagen Group’s comprehensive electric offensive. By pooling know-how at this site, we are making sure we drive forward our own activities to further advance the development of battery cells as a key component in electrification, develop new standards and swiftly transition them to series production.

GEEN ZEKERHEID VOOR VOLKSWAGEN

Volgens bronnen gingen er al langer geruchten rond dat Volkswagen mogelijk de ontwikkeling en productie voor eigen rekening zou nemen. Aziatische leveranciers zouden zelfs, volgens Duitse media, hebben gedreigd de contracten te verscheuren wanneer Volkswagen een miljard euro in de joint venture zou investeren. De topman van Volkswagen heeft dit gerucht altijd ontkent. Deze bewuste contracten lopen nog tot eind 2023. Tot deze tijd zijn er nog genoeg accucellen beschikbaar, maar hierna is de situatie nog onzeker volgens deze zelfde topman. Juist dit laatste heeft mogelijk een rol gespeeld bij het besluit voor de opening van een eigen fabriek.

Bron: elektrischeauto.nl

 

VOLKSWAGEN START PILOT VOOR EIGEN ACCUPRODUCTIE

Recent Content