Toyota Auris Hybrid: met een vleugje Lexus.


Er kan veel gezegd worden over de vorige generatie Toyota Auris maar een slechte auto was het zeker niet. Het uiterlijk was prima, evenals het interieur. Het was alleen meer een brave en voorspelbare auto dan een fun to drive concurrent van de Volkswagen Golf. Nu is er een compleet nieuwe Auris waarvan Toyota wederom de Hybride versie inzet als belangrijkste uitvoering in Nederland. Strakker en dynamischer gelijnd maar nog steeds de zuinige en betrouwbare metgezel van voorheen: dat zou de nieuwe Auris moeten zijn. Wij gingen op pad met de meest begeerlijke uitvoering, de Lease Pro. Toyota Auris Hybrid: met een vleugje Lexus.

In schril contrast
Volgens Toyota is de compleet nieuwe Auris een auto die je koopt met het hoofd en het hart. Dat eerste zal ongetwijfeld gelden voor de financiële voordelen en prima specificaties wat betreft het motorvermogen en de standaard automatische transmissie op de Auris Hybrid. Ook de onverwoestbare reputatie van Toyota’s maakt een Auris een verstandige aankoop. Dat de Japanners nu ook het hart willen veroveren met een dynamisch gelijnde auto is duidelijk. Het suffige en de misschien wat behouden styling van de vorige generatie staat in schril contrast met de Auris anno 2013. Een strak getekend silhouet in combinatie met moderne verlichtingstechnieken en subtiele dagrijverlichting zorgen voor een sportieve en slank gelijnde auto die – zeker in het wit – opvalt tussen het overige verkeer.

Simpel en compact
Vergelijk het interieur van een auto van de jaren ’80 met dat van een auto heden ten dage en het grootste verschil zit hem in de beschikbare ruimte. Omdat moderne auto’s steeds vaker rijdende kluizen zijn, wat vooral nodig is voor een zo hoog mogelijk score in de veiligheidstests, is het interieur door de jaren heen slachtoffer geworden van het herbergen van airbags, verstevigingsbalken en elektronische systemen. Toyota heeft dit op ingenieuze wijze weten te verbergen en het eerste wat ons opvalt aan het dashboard van de Auris is dat het vrij simpel en compact is gebouwd. Dit is van positieve invloed op het interieur en dan met name de ruimte die niet wordt opgeslokt door een ver het interieur in stekend dashboard.

Geen ruimteverlies
De opzet van dat dashboard is erg opgeruimd en chique. Het materiaalgebruik is keurig en de ergonomie is dik in orde. Het zitmeubilair is van fors formaat en de zit achter het stuur is een stuk sportiever geworden door een extra laag in te stellen zitting en een uitgebreid verstelbaar stuur. Die zitpositie wordt extra comfortabel gemaakt door een in lengte verstelbare middenarmsteun en prima aflegruimte in het deurpaneel. Rondom de bestuurder is er lekker veel aflegruimte beschikbaar voor blikjes en losse attributen. Ook is het prettig dat Toyota rekening houdt met het smartphonetijdperk waar we in leven door middel van een apart vakje naast de handrem. Op de achterbank is de beenruimte aanzienlijk gegroeid en is het voor een volwassen persoon prima uit te houden. Alleen de Kia Cee’d en Hyundai i30 zijn in dit segment ruimer. Omdat de Auris net als de Yaris van begin af aan is ontworpen als Hybrid heeft het accupakket een plaats gevonden onder de achterbank waardoor de kofferruimte niet nadelig wordt beïnvloed. Standaard beschikt de Auris over 360 liter bagageruimte. Dit is vergelijkbaar met die van een Ford Focus en een hele vooruitgang ten opzichte van de oude Auris die bijna 100 liter minder mee kon nemen.

Aparte uitvoeringen
De Hybrid uitvoeringen van de Auris zijn apart ingedeeld als het aankomt op uitrusting ten opzichte van de normale motoren. De aspirant Auris Hybrid koper kan kiezen uit drie verschillende uitrustingsniveaus. Aspiration, Dynamic en Executive. Daarnaast zijn er voor de zakelijke rijders speciale Lease uitvoeringen samengesteld die uiteraard ook beschikbaar zijn voor particuliere kopers. Dan spreken we over de Lease, Lease Pro, Business en Business Pro. De instapper Aspiration (€ 23.750,-) is verrassend goed uitgerust met zaken als een multimediasysteem met touchscreen, Bluetooth connectiviteit, een achteruitrijcamera, een audiosysteem met zes speakers, climate control, een lederen stuurwiel en een middenarmsteun voor en achter. Een trede hoger levert Toyota de Dynamic (€ 25.460,-) die zaken als 17 inch lichtmetalen velgen, cruise control, elektrische ramen achter, een regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel en keyless entry toevoegt aan de uitrusting. De meest luxe uitvoering is de Executive (€ 26.840,-). Deze heeft een deels met zwart leder bekleed dashboard, halfleren stoelbekleding met stoelverwarming, een lendensteun, een JBL premium audiosysteem, het Touch & Go navigatiesysteem, parkeersensoren voor en achter, climate control met twee afzonderlijke zones en een automatisch inparkeersysteem.

Vriendelijke prijs, luxe uitrusting
Wij gingen op pad met de Hybrid Lease Pro uitvoering. Deze uitvoering voegt een aantal luxe zaken toe aan de toch al luxe Executive uitvoering. Zo noteren we actieve xenon verlichting dat voor het eerst in een Toyota ook gebruikt wordt voor het grootlicht, een bijzonder groot Skyview panoramadak – dat tot de grootste in zijn segment behoort – en privacy glass achter. De Lease Pro kent een vriendelijke meerprijs van slechts € 990,- ten opzichte van de Executive wat het totaalbedrag van deze auto brengt op € 27.830,-. Als wij een aantal luxe zaken extra aandacht geven, worden we aangenaam verrast. Het audiosysteem van JBL klinkt werkelijk fenomenaal. De opzet van de 8 speakers is zorgvuldig gekozen en een krachtige subwoofer in de kofferruimte zorgt voor een strakke bass. Ook het automatisch inparkeersysteem werkt prettig en snel en is een absolute aanrader voor diegene die de spanning van het inparkeren vergelijkt met die van een open hartoperatie.

Prima vermogen en prestaties
Het starten van de Auris is een aparte ervaring door het achterwege blijven van een startmotor. Het elektrische systeem wordt geactiveerd en door middel van een kort piepsignaal maakt de Auris kenbaar dat hij klaar is voor vertrek. Via een kort pookje – dat rechtstreeks is overgenomen uit de Prius – kan er gekozen worden voor de stand D, N en R. Deze standen spreken voor zich en na het selecteren van de stand Drive en het loslaten van het rempedaal komt de Auris geluidloos van zijn plek. De Auris kan tot een snelheid van 65 à 70 km/u volledig elektrisch rijden met een maximale afstand van ca. 3 kilometer. Deze zogenaamde EV ( electric vehicle ) modus is ook te forceren door middel van een selecteerbare rijmodus. Naast deze EV modus kun je ook kiezen voor Power mode en ECO mode die weinig uitleg behoeven. Met een gecombineerd vermogen van 100 kW/136 pk en een koppel van ongeveer 200 Nm is de Auris een redelijk potente auto. De 0-100 sprint neemt 10,9 seconden in beslag, een halve seconde sneller dan het oude model. De topsnelheid bedraagt een keurige 180 km/u.

Vleugje Lexus CT200H
In de praktijk komt de Auris lichtvoetig van zijn plek. Het sublieme samenspel tussen de brandstofmotor en het elektrische pakket zorgt voor een schokvrije en comfortabele aandrijving naar de voorwielen. Toyota heeft de software van de CVT automaat aangepast wat theoretisch moet zorgen voor een aangenamer geluidsniveau in het interieur. Hierin zijn de techneuten zeker geslaagd. Wie een normale rijstijl hanteert zal niet snel in de gaten hebben dat de Auris een CVT transmissie aan boord heeft. Pas bij volle belasting kan hij een keeltje opzetten maar dit is dan vergelijkbaar met dat van een andere auto met een automaat. Het rijden in de Auris is erg aangenaam en dat het merk banden heeft met luxemerk Lexus is goed te merken. De technisch identieke CT200H van Lexus laat zich soms terug zien in het gevoel dat de Auris geeft en dat is zeker positief. Het sturen gaat met erg veel gevoel en precisie terwijl de goede geluidsisolatie zorgt voor een aangename stilte in de auto. Alleen het bandengeruis kan de rust soms wat verstoren, al kan dat ook te maken hebben met de winterbanden onder ons testexemplaar.

Avensis meets Yaris
Zoals wij al eerder aangaven heeft Toyota in het ontwikkelingsprogramma al rekening gehouden met de komst van een hybride variant. Dit heeft naast de normale bagageruimte ook zijn effect gehad op de afstelling van het onderstel. Er was nu meer ruimte om te spelen met de afstelling van met name de achterste schokdempers en veren. Het resultaat mag er wezen. Na de nodige testkilometers kunnen wij het onderstel van de Auris het best omschrijven door te zeggen dat hij het veercomfort van de Avensis combineert met het dynamische en lichtvoetige karakter van de Yaris in Dynamic trim. Niet eerder hebben wij het meegemaakt dat een auto met behoorlijk potente rijeigenschappen zo’n veercomfort laat zien op slecht wegdek en bijvoorbeeld drempels. Trillingen in het stuur zijn nauwelijks merkbaar en het interieur geeft geen krimp in de vorm van rammeltjes of piepjes. Op bochtige wegen en het op hoge snelheid nemen van doordraaiers of rotondes overtuigt de Auris met zijn voorspelbare en strakke besturing en feedback richting de bestuurder. Onderstuur treedt pas in een laat stadium op en wordt vervolgens mooi gecompenseerd door een opzij komende achterzijde. Het standaard – niet uitschakelbare – VSC (ESP van Toyota) laat in dit soort situaties verrassend veel ruimte voor rijplezier over om vervolgens kundig in te grijpen. Op de rechte stukken is de Auris een stabiele reisgenoot waarvan de koersvastheid positief opvalt. Het lage geluidsniveau aan boord helpt hier – in combinatie met het uitstekende zitmeubilair – zeker aan mee.

Voorbeeldig
Van ons krijgt Toyota een dikke tien wat betreft de nieuwe Auris. De frisse en strakke styling zorgen voor een herkenbaar, onderscheidend voorkomen terwijl de rijeigenschappen haast voorbeeldig zijn geworden. Ook kleine details zoals comfortschakeling op de knipperlichten en een erg solide gevoel bij het dichttrekken van de portieren zijn doorgedrongen bij de ontwikkelaars. De prettige zitpositie achter het stuur en de uitstekende materialen maken dat de Auris ook van binnen punten scoort. Tel daarbij het meer dan uitgebalanceerde onderstel en een testverbruik van 1 op 23 bij op en ons enthousiasme lijkt gegrond.  

Toyota Auris Hybrid: met een vleugje Lexus.

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...