PROEF VOOR VRIJSTELLING VAN C-RIJBEWIJS VOOR ELEKTRISCHE BESTELAUTO TOT 4.250 KG


De elektrische auto is niet alleen onder particulieren populair. Steeds meer bedrijven en zzp’ers maken gebruik van bestelbusjes met een elektromotor. Bestelbussen met een dieselmotor worden tegenwoordig vaker geweerd uit de binnensteden door het instellen van milieuzones. Bovendien zijn elektrische modellen een goed alternatief voor op de lange termijn door de lage oplaadkosten per kilometer en de lage onderhoudskosten. Toch zijn er ook nadelen. Allereerst zijn de aanschafkosten van elektrische bestelbussen hoger en is er nog vrijwel geen tweedehands markt. Ook de actieradius is beperkt en de elektrische auto’s zijn door het hoge gewicht van de accu vaak zwaarder dan conventionele bestelauto’s. Als een bedrijf chauffeurs met een B-rijbewijs wil inschakelen, blijft er minder laadgewicht over. Met een B-rijbewijs mag een chauffeur auto’s met een maximum gewicht van 3500 kilogram vervoeren. De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, maakt zich daarom hard voor het structureel vrijstellen van het C-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4.250 kilogram. PROEF VOOR VRIJSTELLING VAN C-RIJBEWIJS VOOR ELEKTRISCHE BESTELAUTO TOT 4.250 KG.

PROEF

Als het aan de minister ligt, wordt er zo snel mogelijk met een proef gestart. Een definitieve datum is nog niet bekend, maar er wordt gesproken over een start voor maart 2019. De politieke partijen CDA en VVD zijn ongerust over het plan van de minister om bestelauto’s tot 4.200 kilogram vrij te stellen van een C-rijbewijs. De minister heeft daarom aangegeven dat het alleen om elektrische bestelauto’s  gaat die door een ingebouwde accu het maximumgewicht van 3.500 kilogram overschrijden. Het gaat dus niet om vrachtwagens. Bovendien moeten chauffeurs een aanvullende opleiding van ongeveer vijf uur volgen. Deze rijopleiding is momenteel bij het CBR in ontwikkeling. Het CBR houdt rekening met de uitslagen van een rij onderzoek van onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO, die het verschil in weggedrag van de zwaardere elektrische bestelauto’s en de huidige bestelauto’s met verbrandingsmotor van het zelfde type en laadvermogen onderzoekt.

ZELF EEN ELEKTRISCHE BESTELBUS AANSCHAFFEN

Ben je benieuwd of een elektrische bestelbus voor jou een interessante investering voor de toekomst is? Dan dien je rekening te houden met een aantal factoren. De voornaamste factoren zijn de hoge aanschafprijs en de lage oplaadkosten per kilometer. Andere factoren die je in acht moet nemen zijn bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting, de bestelautoverzekering, de onderhoudskosten en de actieradius. Meer informatie over de voordelen en nadelen van elektrisch rijden vind je hier.

Bron: elektrischeauto.nl

PROEF VOOR VRIJSTELLING VAN C-RIJBEWIJS VOOR ELEKTRISCHE BESTELAUTO TOT 4.250 KG

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...