PININFARINA’S EERSTE EV WORDT EERBETOON AAN OPRICHTER BATTISTA


De namen van de ontwerpen van Pininfarina worden met de grootste zorg gekozen. Dat geldt uiteraard helemaal voor de allereerste elektrisch aangedreven sportwagen van Pininfarina. Hiervoor heeft men gekozen voor de naam van de oprichter, Battista ‘Pinin’ Farina, die het Italiaanse designhuis negentig jaar geleden oprichtte. Het bedrijf wordt nu geleid door zijn kleinzoon Paolo en is financieel voor een groot deel afhankelijk van de investeringen van Anand Mahindra, eigenaar van de Indiase Mahindra Goup, die eigenaar is van ruim 70% van de aandelen van Pininfarina SpA. PININFARINA’S EERSTE EV WORDT EERBETOON AAN OPRICHTER BATTISTA.

DUIZELINGWEKKENDE PRESTATIES

Pininfarina Battista

De Pininfarina Battista krijgt meer dan indrukwekkende prestaties. Ze zelfs zijn eerder duizelingwekkend. De Italiaanse ontwerpers streven namelijk naar een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden. De topsnelheid moet meer dan 400 kilometer gaan bedragen. Zulke prestaties evenaren of overtreffen zelfs die van een Formule 1-auto. Ze worden mogelijk gemaakt door een aandrijflijn die bestaat uit vier elektromotoren die samen meer dan 1900 pk zouden moeten leveren. Het geclaimde koppel is even indrukwekkend, maar liefst 2300 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 120 kWh, waarmee volgens Pinifarina een actieradius van ongeveer 480 kilometer kan worden gerealiseerd. Die actieradius zal ongetwijfeld een stuk beperkter zijn als de vier motoren van de Battista regelmatig hun volle vermogen mogen leveren. De aandrijflijn van Pininfarina’s eerste EV komt overigens van het Kroatische Rimac. Dit merk bouwde in een recent verleden zelf ook een elektrische sportwagen met buitengewone prestaties.

SLECHTS 150 EXEMPLAREN

Pininfarina Battista

Volgens Pininfarina moet de Battista een hypercar pur sang worden. En wat voor een. Pininfarina zegt dat het de snelste en krachtigste sportwagen moet worden die ooit in Italië is ontworpen en ontwikkeld. De Battista zal uiteraard ook een klein vermogen gaan kosten. Er wordt door het Italiaanse designhuis gesproken over bedragen van om en nabij de twee miljoen euro. Pininfarina gaat slechts 150 exemplaren van de Battista bouwen. Hiervan gaan er 50 naar Europa, 50 aan de Verenigde Staten en nog eens 50 naar het Midden-Oosten.

PREMIÈRE OP AUTOSALON VAN GENÈVE

Tot nu toe zijn er alleen nog maar renders en teasers van de Pininfarina Battista beschikbaar. Die liegen er niet om maar we zien de nieuwe hypercar natuurlijk het liefst in het echt. Daarvoor moeten we nog een paar maanden wachten. De Battista beleeft namelijk zijn première op de Autosalon van Genève, in maart 2019.

HIERNA KOMEN NOG DRIE SUV’S

Nadat Pininfarina de Battista heeft gelanceerd is het de beurt om een aantal SUV’s te ontwikkelen. Pininfarina heeft het over maar liefst drie SUV’s, waarvan het ontwerp en de ontwikkeling in 2025 klaar zouden moeten zijn. Hiervoor is Pininfarina van plan om een chassis en de aandrijflijn van het Amerikaanse Rivian te gebruiken.

Bron: elektrischeauto.nl

PININFARINA’S EERSTE EV WORDT EERBETOON AAN OPRICHTER BATTISTA.

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...