Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied


De nieuwe Ford Fiesta is klaar en zal vanaf medio december bij de dealers staan. Ford heeft het uiterlijk licht aangescherpt maar belangrijker zijn de technische vernieuwingen die van de Fiesta één van de zuinigste en schoonste wagens in zijn klasse maakt. Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied.

Meer dynamiek

Wie naar de huidige Ford Fiesta kijkt, ziet waarschijnlijk een auto waarvan de styling zo nog jaren mee zou kunnen, om over het moderne interieur nog maar te zwijgen. Toch heeft Ford het uiterlijk op enkele punten aangepast. Dit vooral om de Fiesta weer in pas te laten lopen met de rest van de familie. Het front van de auto is het meest ingrijpend veranderd. Nieuw is de prominente trapeziumvormige grille die aan beide kanten wordt geflankeerd door langwerpige koplampen die de lijnen van de motorkap volgen. In de motorkap zelf is een dubbele welving aangebracht. De lijn van de neus wordt doorgetrokken in de rest van de carrosserie waardoor er een sterke wigvorm ontstaat. Dit voorziet de auto van een dynamische uitstraling. Hoewel de Ford Fiesta niet opzichtig breekt met de huidige vormgeving, is het nieuwe model toch een stuk gedurfder en sportiever vormgegeven. Dat was ook overigens de expliciete missie voor het ontwerpteam. “De Fiesta inspireert al vijf decennia met een frisse, sportieve benadering van het concept van de compacte auto”, aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford Europa. “Dat essentiële onderdeel van het Fiesta-concept moest behouden blijven – maar we wilden het model tevens een hoogwaardigere uitstraling geven”. Wij schreven het zojuist al: het interieur van de Ford Fiesta heeft tot nu toe de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Vandaar dat er binnenin Ford’s compacte hatchback vrijwel geen wijzigingen zijn te vinden.

Nieuwe techniek niet alleen meer voor duurdere modellen

De tijden dat technische vernieuwingen bleven voorbehouden aan de duurdere auto’s zijn definitief voorbij. Kijkt u maar eens wat er op de nieuwe Ford Fiesta geleverd kan worden: Active City Stop (om aanrijdingen met lage snelheid te voorkomen), Ford SYNC (nieuw multimediasysteem met functionaliteiten als het laten voorlezen van berichten op de telefoon, Bluetooth audio, automatische waarschuwing van de alarmdienst in geval van een ongeluk), hill start assist, een achteruitrij camera en een in hoogte verstelbare laadvloer om maar eens enkele zaken te noemen. Indien u kinderen hebt die de Fiesta graag een rondje meenemen, zult u Ford’s “MyKey” waarschijnlijk kunnen waarderen. Met dit systeem kunnen limieten op de auto worden ingesteld voor de snelheid en het audiovolume en zal de auto niet meewerken totdat alle inzittenden hun gordel dragen. Wie nog in 2012 een Ford Fiesta koopt, kan heel even profiteren van belastingvrij rijden. Een groot gedeelte van de motoren komt namelijk tot eind van het jaar (benzine) of tot 2014 (diesel) in aanmerking voor 14% bijtelling en vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Het betreft alle varianten van de 1.0 liter (EcoBoost) benzinemotor en alle varianten van de 1.6 TDCi dieselmotor. De nieuwe 1.0 liter driecilinder is ruim vertegenwoordigd, zowel zonder turbo als met EcoBoost turbo. De atmosferische 1.0 liter benzinemotor is leverbaar met 48 kW/65 pk of 59 kW/80 pk. De versie met turbo levert 74 kW/100 pk of 92 kW/125 pk. Enkele maanden geleden maakten wij kennis met de 1.0 liter EcoBoost motor in de Ford Focus en deze maakte zeker indruk. In de lichtere Ford Fiesta zal hij nog beter presteren en nog zuiniger zijn. Een stapje hoger staat de 1.6 liter viercilinder met 77 kW/105 pk en standaard automaat. Voorlopig levert Ford één dieselmotor: de 1.6 liter TDCi met 70 kW/95 pk. Ook biedt Ford af-fabriek de mogelijkheid om te rijden op LPG en wel met een 1.4 liter viercilinder met 68 kW/92 pk. Zowel voor de 1.0 liter motoren als voor de diesel blijft de gemiddelde uitstoot onder de 100 g/km (respectievelijk 99 g/km en 87 g/km).

Leverbaar in vier niveaus vanaf medio december

De Ford Fiesta zal vanaf medio december in ons land worden geleverd als Ambiente, Champions Edition, Titanium of Sport. De instapper Ambiente is leverbaar vanaf € 13.595,- en beschikt standaard over ABS, stabiliteitscontrole, 7 airbags, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling en elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels. De Champions Edition (vanaf € 14.595,-) doet daar onder andere airconditioning, een audiosysteem met MP3-aansluiting, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en MyKey bovenop. De Titanium-uitvoering is gericht op luxe met standaard onder andere een boordcomputer, leren stuur, een middenarmsteun, LED-sfeerverlichting, velours deurmatten, LED-dagrijverlichting en 15 inch lichtmetalen velgen. De Ford Fiesta Titanium is leverbaar vanaf € 16.550,- De extra sportieve Ford Fiesta Sport (vanaf € 19.400,-)onderscheidt zich van de rest door 16 inch lichtmetalen velgen, extra spoilers en skirts en een sportief interieur met sportstoelen en aluminium pedalen.

Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...