Met de Suzuki Grand Vitara naar Zwitserland


SUV’s zijn er sinds enkele jaren in alle soorten en maten. De slechte economische tijden treffen in autoland met name de grotere en duurdere modellen. SUV’s zijn hierop natuurlijk geen uitzondering. Toch blijft de SUV voor een groot gedeelte zijn reputatie als statussymbool en zijn populariteit behouden. Suzuki was één van de eerste spelers in dit segment. De Grand Vitara, ooit een hardcore terreinwagen heeft zich in de loop der jaren aangepast. De huidige generatie is een stoer uitziende, representatieve SUV. Maar de Grand Vitara is niet alles van zijn oorspronkelijke karakter kwijt: hij moet door zijn offroad-roots nét even iets meer kunnen buiten de gebaande wegen dan de doorsnee SUV. De Grand Vitara met 2.4 liter benzinemotor en automaat mocht zich aan ons bewijzen op de besneeuwde wegen in zuid-Zwitserland.Spierballen tonen op een subtiele manier. Met de Suzuki Grand Vitara naar Zwitserland.

De Suzuki Grand Vitara is verkrijgbaar in een driedeurs- of vijfdeursuitvoering waarbij de driedeursuitvoering zich qua uiterlijk nadrukkelijk sportief manifesteert. De vijfdeursvariant die wij reden, is vanaf de B-stijl anders getekend en heeft een zakelijkere uitstraling. Natuurlijk mag een SUV in zijn vormgeving zijn spierballen tonen en dat doet de Grand Vitara dan ook, zij het op een subtiele manier. De koets is strak gelijnd: representatief maar ook solide en wars van rare designfratsen. Het zijn dan ook de details die de koets van de Japanner zijn stoere voorkomen geven. De op deze versie standaard aanwezige 18 inch lichtmetalen wielen met all terrain banden bijvoorbeeld, of de dikke voorbumper en de massieve motorkap die over de voorkant van de auto gedrapeerd lijkt te zijn. En wat te denken van het op de achterdeur gemonteerde reservewiel. De auto staat hoog op zijn wielen en komt daardoor imposant over, ook dankzij de stoere voorkant met robuuste grille. Mensen zullen echter niet snel hun hoofd stoten aan de Grand Vitara: hij komt namelijk niet patserig over. Het is een moderne verschijning waarmee de eigenaar zowel bij de golfbaan als bij de 4×4-club beslist geen modderfiguur slaat.

SUV’s zijn uitgegroeid tot een statussymbool. Niet langer zijn alle 4×4’s louter bedoeld als werkpaarden. Vandaar ook dat Suzuki een interieur monteert dat ook zomaar uit een hatchback of sedan afkomstig zou kunnen zijn. Door de hoge koets is het dashboard verticaal van opzet en benadrukt het de ruimte in het interieur. Men zit hoog in de auto en dit zorgt voor een veilig gevoel. Je voelt je als bestuurder “king of the road”. Zeker in de High Executive-uitvoering waarin wij de auto meekregen. Standaard zit men dan op verwarmde leren stoelen die gelukkig beschikken over lekker stevige wangen die het lichaam goed omsluiten. Ook een leren stuurwiel en middenarmsteun zijn in deze versie standaard aanwezig. Eigenlijk verraadt alleen de hoge en ietwat rechte zitpositie dat je onderweg bent in een SUV en niet in een sedan of hatchback.Interieur niet echt spannend

Het dashboard van de Grand Vitara is duidelijk Suzuki. Kijk maar eens naar de Swift: een auto in een totaal ander segment maar wel met dezelfde kenmerken. Het dashboard van de Grand Vitara is een tikje anoniem. De Japanners zijn uiterst voorzichtig tewerk gegaan bij het tekenen hiervan. Daarom is de aanblik van het dashboard en de middenconsole niet echt spannend. Ondanks de toevoeging van donker gelakte houtlook panelen en leer, mist het binnenste van de SUV een beetje sfeer.Groot maar geen slagschip

De Suzuki Grand Vitara meet 4.500 (l) x 1.810 (b) x 1.695 (h) m. Ondanks dat hij op een prettige manier erg fors overkomt, valt het met de afmetingen dus wel mee: zo is hij korter dan de gemiddelde middenklasse stationwagon of MPV. Wel is hij natuurlijk hoger en breder maar deze afmetingen maken van de Grand Vitara geen slagschip. Ruim is hij wél. Sowieso hebben de bestuurder en voorpassagier niets te klagen maar ook achterin kunnen er gemakkelijk drie volwassenen mee. Suzuki weet de interieurruimte goed te benutten en qua zitruimte scoort de Grand Vitara bovengemiddeld vergeleken met de concurrentie. De standaard bagageruimte meet net geen 400 liter, niet overdreven groot, maar wel mooi rechthoekig van vorm. De laadruimte is niet diep, maar er kan wel lekker hoog worden geladen alvorens de bagage boven de achterbank uitkomt. Er past meer in de Grand Vitara dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Natuurlijk is de bank in delen neerklapbaar waardoor er maximaal 1.386 liter laadruimte ontstaat. Ook zijn er enkele handige (afsluitbare) opbergvakken in de laadruimte aanwezig, iets waarover ook de voorpassagiers beschikken. Achterpassagiers beschikken helaas niet over een groot aanbod aan afleg- en opbergmogelijkheden. Een dubbele bodem, zoals men die vaak tegen komt bij MPV’s, ontbreekt bijvoorbeeld. Dat is overigens niet verwonderlijk omdat de auto beschikt over vierwielaandrijving en er daar dus simpelweg geen ruimte voor is.Hinken op twee gedachten

Onze Grand Vitara was voorzien van een 2.4 liter viercilinder benzinemotor, goed voor 124 kW/169 pk bij 6.000 tpm. En 227 Nm bij 3.800 tpm. Deze waarden zouden van een Swift een komeet maken, voor de Grand Vitara voldoen zij, niet meer, niet minder. De motor moet 1.542 kg. meeslepen en dat is nog exclusief de bestuurder en eventuele inzittenden en bagage. Ook is hij gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Van te voren vreesden wij dat de 2.4 liter erg hard zou moeten werken om de Grand Vitara vlot voort te stuwen. Die vrees bleek in de meeste gevallen ongegrond. Een acceleratie van 0-100 km/u in 12.0 seconden is niet spectaculair, maar voor een auto van dit formaat degelijk. Op tussensprints echter, toont de motor zich soepel. De auto versnelt goed, daarbij geholpen door de kickdown van de automaat. Wat die automaat betreft: daarbij hinken wij op twee gedachten. Over de werking hiervan geen onvertogen woord. De viertrapsautomaat schakelt zacht en soepel en draagt bij aan het comfortabele karakter van de auto. In het platte Holland zal niemand last hebben van het feit dat de automaat slechts vier verzetten kent maar in de Zwitserse bergen is dat een ander verhaal, zo ondervonden wij aan den lijve. Wanneer het echt stijl wordt, zou de auto beter af zijn met een automaat met meerdere versnellingen of een zwaardere motor. Aan de motor ligt het in dit geval niet naar onze mening. De 2.4 liter is een prettige en soepele krachtbron maar in combinatie met de viertrapsautomaat moet hij af en toe toch echt hard zwoegen. Maar zelfs dan versnelt de auto voldoende, ook met passagiers en bagage aan boord. Het grootste nadeel van deze automaat blijft zijn negatieve bijdrage aan het verbruik. In de bergen schakelt hij vaak terug naar z’n drie of zelfs twee en dan lust de auto een fikse slok. Tijdens de laatste etappe van onze rit, van de Zwitserse grens naar Savognin, verbruikten wij gemiddeld 21.0 l/100 km. Dat is wel heel erg fors en dit heeft te maken met het veelvuldig pendelen van de automaat tussen de tweede, derde en vierde versnelling. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens de fabriek 10 l/100 km., maar dat zal niemand in de praktijk kunne halen. Reken op een verbruik van ongeveer 12 a 13 l/100 km. De motor brult het (doordat de automaat dus slechts vier versnellingen heeft) in de bergen af en toe uit maar complimenten voor Suzuki zijn hier op zijn plaats: de Grand Vitara blijft onder alle omstandigheden heerlijk stil. Alleen de all terrain banden maken iets meer afrolgeluid dan gemiddeld, maar dat zullen wij de auto niet tegenwerpen: wie immers zowel op als naast de weg goed uit de verf wil komen, moet enige concessies doen.Volwaardige terreinwagen

De Grand Vitara maakt op de geasfalteerde (snel)wegen voor een SUV een degelijke indruk. Eenmaal op de bestemming aangekomen, waren wij dus zeer benieuwd naar de offroadcapaciteiten van de grote Japanner. Het vierwielaandrijvingsysteem kent drie standen: een automatische stand waarbij de aandrijfkrachten in de basis naar de voorwielen gaan en de achterwielen indien nodig bijspringen, een permanente 4×4 stand én, in dit segment behoorlijk uniek, een lage gearing. Het feit dat de auto een lage gearing kent, zegt wel iets over de ambities van de Grand Vitara. Hij moet dus écht tot veel in staat zijn in bijvoorbeeld de sneeuw. Op de besneeuwde bospaden in en om Savognin voelt de Grand Vitara zich helemaal in zijn element. Deze auto is beslist een volwaardige terreinwagen. Met de tussenbak in de permanente 4×4 stand, sleurt de wagen zich met merkbaar gemak over de bospaden. Ook als het echt stijl wordt en de sneeuwlaag dikker wordt, blijft de Suzuki onverstoord doorgaan zolang de bestuurder de gang er maar inhoudt. Je moet het echt heel bont maken, wil de Grand Vitara de klus niet kunnen klaren want met de lage gearing nog achter de hand, wordt het niet snel een uitdaging om met deze auto het terrein te overwinnen. Klimmen is geen enkel probleem, afdalen is een ander verhaal: Hill Descent Control, dat helpt bij het afdalen van de helling, is op deze versie namelijk niet aanwezig.

De Exclusive-uitvoering die wij reden, zit goed in zijn spullen: een lederen stuurwiel met bediening voor de cruise control en het audiosysteem, lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, een elektrisch bedienbaar zonnedak, 18 inch lichtmetalen velgen, klimaatcontrole, Xenon koplampen inclusief koplampsproeiers, stabiliteitscontrole, tractie controle, privacy glass, een sleutelloos startsysteem en natuurlijk vierwielaandrijving. Suzuki levert dus een fikse, terreinwaardige SUV met prettige motor en luxe uitrusting voor € 39.999 ,- waarmee hij zich in het vaarwater bevindt van de Hyundai Santa Fé en Kia Sorento. Na al die jaren is de Grand Vitara nog steeds een model om rekening mee te houden. Geen échte topper, daarvoor ontbreekt het hem aan een stukje finesse en uitstraling. Het is echter wel een fijne allrounder die vooral op het onverharde terrein bijna alles en iedereen achter zich laat.

 

Met de Suzuki Grand Vitara naar Zwitserland.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...