Fiat Panda op CNG: de prakrijkervaringen


Er is iets vreemds aan de hand met Fiat. Het Italiaanse merk levert meer modellen met groen label dan menig ander merk. Sterker nog: Het merk behoort met stip tot de zuinigste en groenste fabrikanten. Toch vind je nergens in hun gehele aanbod een hybride model of elektrische auto. Fiat hanteert een andere strategie. Bij Fiat is men van mening dat het loont om bestaande technieken verder te ontwikkelen en te kijken naar downsizen en het rijden op alternatieve brandstoffen. Met de ‘TwinAir’ motoren heeft Fiat reeds een zuinige troef in handen. Toen Fiat besloot om werk te maken van nog zuiniger motoren, kwamen deze blokken vanzelfsprekend in beeld. Het resultaat is nu te vinden in de Fiat Panda in de vorm van de TwinAir Turbo 80 CNG ‘Natural Power’: Een wegenbelastingvrije variant op groengas.De ervaring van twee cilinders. Fiat Panda op CNG: de prakrijkervaringen.

Het rijden met een auto met alternatieve aandrijving, zoals een elektrische auto, kan de nodige aanpassing vergen. Het voelt anders. Dit zou met deze Panda niet zo moeten zijn. Hij is gewoon voorzien van een verbrandingsmotor, je start hem gewoon met een sleutel en ook na het starten klinkt hij ‘gewoon’. De eerste verrassing dient zich echter al aan bij het wegrijden. De revolutionaire (zo mag hij gerust genoemd worden) TwinAir motor klinkt en voelt anders dan alle andere motoren. Dit heeft niets te maken met het feit dat hij in ons geval rijdt op CNG (Compressed Natural Gas) maar wel met het feit dat het motortje slechts over twee cilinders beschikt. Hierdoor lijkt het alsof de motor veel meer toeren draait dan dat hij daadwerkelijk doet. Al bij 2.000 toeren heb je het gevoel dat je op moet schakelen. Niet vanwege de gedachte dat dit zuiniger rijdt maar omdat de motor klinkt alsof hij al in het bovenste toerengebied is aanbeland. Het is een vreemde gewaarwording die, zo blijkt, pas na enkele dagen went. Eenmaal gewend, heb je er vrijwel geen erg meer in, hoewel de motor altijd iets luidruchtiger zal blijven dan een vier- of zelfs een driecilinder.

Twee cilinders: Het klinkt zelfs voor een kleine auto als de Fiat Panda onderbemeten. Gelukkig voorziet Fiat de motor van een turbo. In dit geval levert de motor een prima 63 kW/85 pk. Het koppel van 145 Nm is zelfs riant en bovendien al vanaf 1.900 toeren beschikbaar. De Panda is dan ook zeker geen stumper. Hij komt prima mee in het verkeer en versnelt wanneer nodig zonder tegensputteren. Dat de motor hierbij een flinke keel opzet, nemen wij inmiddels voor lief.Het stadse karakter van de Panda

Aan een auto in het A-segment wordt dikwijls gerefereerd als ‘stadsauto’. Wij hebben het niet zo op deze term want ook de kleinste auto’s voelen zich tegenwoordig prima thuis op de snelwegen. Toch zie je duidelijke aanwijzingen dat de Panda zich thuis voelt in de stad. De stuurbekrachtiging is voorzien van een ‘city’ knop. Wanneer deze wordt ingedrukt, stuurt de toch al niet al te zwaar sturende Fiat Panda nog een stuk lichter. Het zal niet eenieders ding zijn maar het kan handig zijn bij het parkeren in krappe plekjes of het sturen in smalle straten. Het hele karakter van de Fiat Panda is overigens soepel. De bediening van de pedalen, het veergedrag, het stuurgedrag: alles voelt licht en comfortabel. De keerzijde is wel dat het gevoel tijdens het rijden met de Panda ver te vinden is. De besturing filtert vrij veel weg en ook de gevoeligheid en precisie van het sturen laten te wensen over. Nu zouden wij dit als minpunt kunnen bestempelen, maar ergens maakt dit deel uit van het karakter van de Panda. Hij zet er namelijk een, naar maatstaven in dit segment gemeten, behoorlijk comfort tegenover. Vooral de zitpositie en de ruimte in het interieur bevinden zich ver boven het niveau dat in deze klasse gebruikelijk is. De Panda is hoger dan gemiddeld en hij beschikt over een vierkante basis. Dit doet wonderen voor de ruimte binnenin de auto. De stoelen zijn volwassen. De zit is weliswaar iets aan de vlakke en harde kant maar op langere ritten bieden zij voldoende comfort.Compressed Natural Gas in de praktijk

Tijdens onze testweek namen wij de Panda onder andere mee op een trip naar het zuiden van het land. Dit gaf ons een goede mogelijkheid om zowel de zuinigheid van de auto te testen als de infrastructuur van het CNG-tanken in de praktijk te ervaren. Zoals wij eerder schreven, rijdt deze Panda op Compressed Natural Gas (CNG). CNG valt onder de noemer groengas en hier schuilt een interessant verhaal achter. Puur kijkend naar de specificaties is de Fiat Panda niet de zuinigste auto op de markt, of de schoonste. Zelfs niet in zijn segment. Maar Fiat bekijkt het grotere geheel. Er zijn namelijk twee manieren om de belasting van een auto op het milieu te meten: ‘Wheel to wheel’ en ‘Well to wheel’. De eerste methode is de meest gebruikelijke. Hierbij wordt gekeken naar het verbruik en de uitstoot van een auto. De well to wheel methode gaat verder: Deze kijkt ook naar de totstandkoming en winning van de brandstof. En hierin schuilt de crux. Er zijn tal van hybride en elektrische auto’s die zuiniger zijn dan de Panda CNG en die een lagere uitstoot produceren. Het voordeel van CNG schuilt echter in de productie hiervan. CNG is biogas dat wordt opgewaardeerd naar dezelfde kwaliteit als die van aardgas. CNG-tankstations maken vaak gebruik van een strategische infrastructuur. Zo was het gas bij het eerste station waar wij tankten afkomstig van de koelinstallatie van een energiefabriek. Het gas dat hierbij ontstaat, gaat niet verloren maar wordt opgewaardeerd en getransporteerd naar een ‘fastfill’ station. Deze stations zijn nog relatief schaars in Nederland maar hun aantal groeit gestaag. Bij deze stations neemt het vullen van de tank amper meer tijd in beslag dan bij het tanken van benzine. Enfin, de productie van CNG is dus behoorlijk groen. Fiat stelt dat wanneer men meet met de well to wheel methode, de Panda CNG schoner is dan menig plug-in hybride model, aangezien de energie voor deze auto’s in de meeste gevallen nog afkomstig is van vervuilende bronnen. Daar is zeker wat voor te zeggen. Hoe dit in de praktijk is, laat zich niet altijd even goed natrekken. Echter, het gemiddelde verbruik van deze Panda van omgerekend (CNG wordt gemeten in kilo’s) 4,8 l/100 km. en de CO2-uitstoot van 86 g/km. zijn op zichzelf staand al nette waarden.

De CNG-tank van de Panda biedt plaats aan 12 kg. gas. Hoewel niet helemaal exact, kan een kilo aardgas worden vergeleken met een liter diesel. Wij legden gemiddeld ongeveer 220 liter af op een volle tank, wat neer komt op ruim 18 kilometer per kilo, een prima score. CNG is als brandstof significant goedkoper dan benzine of diesel. De gemiddelde prijs ligt rond de € 1,03 per kilo. Een volle tank, kost dus iets meer dan 12 euro. Gemiddeld kwamen wij zo op brandstofkosten van 5 cent per kilometer. Vergelijk dat eens met de een kilometerprijs van bijna 9 cent voor een auto die rijdt op benzine (met een prijs van € 1,78 per liter) met een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km. Kleven er dan helemaal geen nadelen aan het rijden op CNG? Jawel. Allereerst is er de relatief beperkte verkrijgbaarheid van CNG. Door heel Nederland bevinden zich momenteel iets meer dan 100 groengas tankstations. Het merendeel hiervan bevindt zich echter in en rond de Randstad. Met name in de kop van Noord-Holland, Gelderland, Overijssel, Flevoland, Zeeland, het oosten van Brabant en in Limburg laat de verkrijgbaarheid te wensen over. De tankstations zijn hier wel maar veelal alleen in de buurt van de grote steden. Wel mogen wij verwachten dat het aantal laadstations zal blijven groeien. Wie nu echter een groengasauto rijdt, zal zo nu en dan het tanken strategisch moeten plannen. Gelukkig is de Fiat Panda ook gewoon nog uitgerust met een benzinetank, voor het geval dat. Daarnaast merkten wij in de praktijk wel wat verschil in het rijden op benzine of op CNG. Op CNG is de motor net iets rauwer. Dit blijkt vooral tijdens vollast waarbij de motor iets minder gewillig in de toeren klimt. Tijdens vol accelereren en optrekken vanuit stilstand zijn er kleine haperingen te voelen die er tijdens het rijden op benzine niet zijn.Naast de motor

De praktische bezwaren uit de vorige alinea worden gelukkig ruimschoots gecompenseerd door het feit dat de Panda in de praktijk aangenaam zuinig bleek tijdens het rijden op CNG. Dat de auto op benzine net iets lekkerder rijdt, nemen wij voor lief. De auto is namelijk meer dan alleen een motor. Met standaard ABS, airbags rondom, centrale vergrendeling, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airco, een in hoogte verstelbare stoel, een in hoogte verstelbaar stuur, audio-installatie, Bluetooth, elektrische spiegels en mistlampen voor, biedt de Fiat Panda TwinAir Turbo 80 CNG Lounge veel spullen voor zijn geld. Bovendien onderscheidt het interieur zich in positieve zin, zowel qua design als qua kleurstelling en materiaalgebruik. Zijn prijs van € 14.995 is schappelijk. De CNG-uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 12.795. In dat geval beschikt de auto niet over airconditioning en enkele andere zaken. In de luxe Lounge-uitvoering komt de Fiat Panda qua uitrusting goed voor de dag. Tel daarbij op dat hij genoeg zit- en bagageruimte heeft en prima comfort biedt en dan is duidelijk waarom de Panda zo gretig aftrek vindt. Hij mist scherpte in zijn stuurgedrag en de motor is behoorlijk rauw, vooral op CNG, maar hij bewijst zich als zuinig en goedkoop in gebruik.

 

Fiat Panda op CNG: de prakrijkervaringen.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...