EuroNCAP crashtest: oudere modellen raken achterop


De veiligheid van kleine auto’s is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Onder de eerste kleintjes met een prima veiligheidsscore bevond zich de drieling Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Enige tijd geleden werden deze modellen opgefrist. In plaats van compleet nieuwe modellen moesten de A-segmenters het doen met een nieuwe voor- en achterkant en enkele gewijzigde details. EuroNCAP, de officiële crashtestinstantie, onderwierp de opgefriste drieling opnieuw aan een test, met opvallende resultaten. EuroNCAP crashtest: oudere modellen raken achterop.

EuroNCAP is hard in haar oordeel over deze modellen, die slechts 3 van de 5 sterren wisten te bemachtigen. Dr. Michiel van Ratingen verwoordt het als volgt: “Hoewel deze auto’s worden aangeboden als nieuwe modellen, stamt hun basisontwerp al uit 2005. In de tussentijd zijn onze protocollen, eisen en methodes verder aangescherpt. De eisen voor auto’s zijn nu een stuk strenger. Men ziet duidelijk dat veel fabrikanten nieuwe modellen blijven verbeteren op het gebied van veiligheid. Anderen blijven populaire modellen echter verkopen zonder de nodige verbeteringen door te voeren. Deze modellen blijven nu duidelijk achter bij nieuwere exemplaren.

Naar idee van EuroNCAP ontbreekt een aantal essentiële voorzieningen in de Aygo, C1 en 107. Zo ontbreken zijairbags en stabiliteitscontrole, tegenwoordig essentieel voor een goede EuroNCAP score. Op het gebied van inzittendenbescherming (68%), kindbescherming (73%) en rijhulpsystemen (71%) blijven de populaire stadswagens wat achter bij de gemiddelde scores. Op het gebied van voetgangersbescherming (53%) vallen de drie auto’s echter volledig door de mand. Juist op dit gebied zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet. De terugvallende score van deze modellen, die in 2009 nog 4 sterren wisten te behalen, toont eens temeer aan hoe hard de ontwikkelingen voortschrijden. Het gaat natuurlijk veel te ver om deze auto’s ineens als onveilig te bestempelen maar EuroNCAP geeft een duidelijk signaal af: denk ook bij kleine facelifts aan de veiligheid van de auto en zorg dat deze up to date blijft.

 

EuroNCAP crashtest: oudere modellen raken achterop.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...