Elektrische auto leasen voor de vakantie


Dit artikel ‘Elektrische Auto Leasen Vakantie‘ heeft twee kanten. Wil je juist wel of niet met je lease auto op vakantie?

Kan je wel met een elektrische lease auto op vakantie?

Dat kan zeker. De afgelopen jaren was vooral de Tesla Model S zeer populair om mee op vakantie te gaan. Dit komt natuurlijk doordat dit de elektrische auto is met verreweg het verste bereik. Zijn grote actieradius van wel 400 kilometer zorgt dat de Tesla positief is over de elektrische auto lease vakantie. Er zijn al zeer veel Europeanen die met de Tesla op vakantie zijn geweest. De geluksvogels hebben zelf een Tesla S in hun bezit. Ook het huren van een Tesla Model S of een Tesla Model X behoort tot de mogelijkheden.

Is er wel genoeg ruimte voor de bagage?

Als je kijkt naar de Tesla Model X dan ben je verbaasd over de grote bagageruimte die deze auto heeft. Maar ook de Tesla Model S heeft meer ruimte dan dat je van te voren zou denken. Maar als we eerlijk zijn is bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de Renault Zoe niet geschikt om als familie mee op vakantie te gaan. En dan kijken we alleen naar de mogelijkheden voor de bagage. Ook is de actieradius een stuk minder dan de Tesla, maar hier kun je van te voren goed over nadenken.

Zijn er genoeg snelladers in Europa?

Dit is eigenlijk geen probleem meer voor de ‘elektrische auto leasen vakantie’. Er zijn goede en duildelijke websites en apps waarmee je alle oplaadpalen in Europa kan vinden. Natuurlijk moet je goed nadenken over wanneer en waar je wilt opladen. Als je denkt met de Tesla 400 kilometer ver te komen, kan dit ook zeker beteken dat je na 300 kilometer weer moet opladen. En dan is het ook nog zo dat je vaak bij het snelladen, de auto weer voor 80&% oplaadt.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Voor het Elektrische Auto Leasen Vakantie moet je dus rekening houden met de kosten (zie ook nog hieronder), de bagageruimte en de actieradius. De onderstaande tips kunnen je vakantie met de elektrische lease auto ook beter maken:

  • Zorg dat je een internetabonnement hebt voor je mobiele telefoon. Zo kan je altijd gebruik maken van de app om de laadpaal te zoeken die dichtbij is
  • Controleer of alle laadpalen in het buitenland geschikt zijn voor jouw elektrische auto
  • Als je rustiger en langzamer rijdt, kom je verder op met je elektrische vakantieauto
  • Neem je thuislader mee, je kan altijd ergens opladen

Wat kost een elektrische lease auto voor een week?

Als op google hebt gezocht op ‘elektrische auto leasen vakantie’ dan overweeg je dit waarschijnlijk ook.

elektrische auto leasen vakantie

Wat is er leuker dan met een nieuwe Tesla door Europa te reizen. Maar wat kost het huren van een elektrische auto voor de vakantie? Ondanks dat de prijzen nog best wel hoog zijn, moet er rekening mee houden dat je geen brandstofkosten hebt. Een Tesla Model S kun je huren voor de volgende prijzen:

7 dagen incl. 1400 km € 1.165
1 maand incl. 3250 km € 2.499

Extra kilometers: € 0,35

De nieuwe Nissan Leaf 2018 kun je voor hele andere bedragen huren:

7 dagen incl. 1400 km € 442
1 maand incl. 3250 km € 1.499

Extra kilometers: € 0,25

Dus stel je maakt gebruik van Elektrische Auto Leasen Vakantie voor een week. Dan mag je 1400 kilometer rijden. Hier heb je dus geen brandstofkosten voor. Een simpele rekensom zegt dat dit al snel meer dan100 liter benzine keer een kleine 2 euro = 200 euro scheelt.

Ik wil niet met mijn elektrische lease auto op vakantie?

Onze elektrische auto is geen elektrische lease auto vakantie! Dit is natuurlijk overduidelijk als je bewust voor een iets kleiner elektrische auto hebt gekozen. Stel je least een prachtige Nissan Leaf. Dan heb je dit niet gedaan omdat het zo handig is om mee op vakantie te gaan. Het is geen geschikte gezinsauto voor de vakantie. Bovendien moet je heel goed uitkienen wanneer je je auto oplaadt. Vooral als je buiten Nederland op vakantie gaat. Maar hier hebben diverse lease maatschappijen een oplossing voor.

Een tweede lease auto voor hetzelfde geld

Bij de keuze van een lease auto wordt ook vaak rekening met de vakantie gehouden. Soms wordt een iets groter model uitgekozen zodat deze ook geschikt is om er bijvoorbeeld met gezin mee op vaknatie te gaan. Bij de keuze voor een elektrische lease auto is de grote van de auto soms een nadeel. Daarom bieden diverse lease maatschappijen een tweede lease auto als elektrische auto leasen vakantie. Hierbij wordt simpel zegt bedoeld dat je voor de vakantie gebruik kan maken van een andere lease auto.

Op reis of op vakantie met een EV

Een lange reis plannen in binnen- of buitenland kan een uitdaging zijn met een elektrische auto. De hamvraag is altijd: red je het op één acculading of moet je onderweg of op je eindbestemming bijladen? Het antwoord is mede afhankelijk van de capaciteit van de accu en dus ook vaak het type auto – immers, iemand met een auto met 24kWh-accu zak zich hier drukker om maken dan iemand met een 64kWh- of grotere accu. Voor reizen in eigen land is het probleem vaak te overzien, maar voor vakantie naar het buitenland ontkom je natuurlijk niet aan onderweg bijladen.

Haalbare afstanden

Voor een afstand van hooguit enkele honderden kilometers is het natuurlijk prettigst om pas op (of nabij) de eindbestemming te laden en niet tussendoor, al is dat laatste soms niet te voorkomen. Als het doel binnen de theoretische actieradius ligt, is het simpelweg een kwestie van de snelheid aanpassen zodat het doel ook zeker zal worden behaald. Niet te hard rijden kan dan al voldoende zijn, maar als het spannend wordt, kun je ook een tijdje achter een vrachtwagen blijven hangen op de snelweg. Niet alleen de luchtweerstand is dan lager, door de lagere snelheid verbruik je ook minder energie. Het verschil tussen 100 en 120 kilometer per uur rijden scheelt op een middellange rit maar een fractie van de totale reistijd.

Onhaalbare afstanden

Op beduidend langere afstanden of vakantieritten valt er simpelweg niet te ontkomen aan onderweg bijladen. Ervan uitgaande dat om de paar uur stoppen sowieso aan te raden is bij lange ritten is het een kwestie van je daarop instellen. Dat geldt ook voor eventuele medereizigers zoals kleine kinderen. Neem spelletjes en boeken mee of bijvoorbeeld stoepkrijt, zodat ze zich niet zullen vervelen. Voor het overige is het een kwestie van goede routeplanning, zodat je van tevoren weet waar (snel)laders staan.

Routeplanning

De makkelijkste manier om een lange route (door Europa) te plannen is met behulp van online routeplanners en apps. Deze bevatten zowel navigatiesoftware als een database met laadpalen, waarbij de combinatie van beide gebruikt wordt om de optimale route te berekenen zonder te veel om te hoeven rijden. Vaak kun je ook nog allerlei variabelen opgeven, zoals het type auto (en diens verbruik), de snelheid die je wilt aanhouden, het type laadpaal dat je zoekt (snel of traag laden, stekker, enz.), de kosten en soms ook het accupercentage waar je mee wilt arriveren. Vervolgens wordt de beste route bepaald. Herhaal dat eventueel bij meerdere sites, zodat ook eventuele alternatieven in beeld komen.

Iets anders dat erg nuttig is, is het van tevoren lokaliseren van laadpalen en snelladers in de buurt van je eindbestemming of locatie van overnachting. Je hebt dan vooraf een goed beeld van wat de opties zijn. Ook hier zijn speciale sites en apps voor, die op een kaart alle laadpalen tonen – soms ook of ze wel of niet bezet zijn en wat het tarief is. Gratis laadpalen bestaan ook nog.

Plan B

Maak bij de voorbereiding altijd een ‘plan B’, oftewel een alternatief in de buurt waar je kunt laden. Het kan namelijk altijd voorkomen dat een bepaalde laadpaal (of laadplein) bezet is, niet werkt, een speciale laadpas vereist of dat de weg versperd wordt door een foutparkeerder zonder stekker. In dat geval is het fijn als je gewoon door kunt rijden naar het volgende alternatief. Het is prettiger als je dat al van tevoren weet, dan dat je ter plekke een alternatief moet gaan zoeken (zeker met een auto vol medereizigers).

Laadpassen

Vergeet ook laadpassen niet – zie ook het hoofdstuk ‘Laden en laadpalen’. In Nederland en België kun je vaak met één laadpas wel uit de voeten bij alle openbare laadpalen, maar in het buitenland is dat soms anders. Er zijn tientallen verschillende soorten laadpalen die niet altijd onderling compatibel zijn. Het is in het buitenland dus erg handig om een paar alternatieve laadpassen bij de hand te hebben – zie het kader hieronder. Installeer ook voor vertrek de bijbehorende apps en koppel alvast een betaalmogelijkheid (zoals Paypal, een creditcard), want dat kan veel frustratie ter plaatse schelen.

Hotels

Wil je onderweg ergens overnachten, controleer dan van tevoren even of het hotel ook laadplekken heeft. Dit komt steeds vaker voor en is tegenwoordig ook als zoekoptie in te schakelen op sites als Booking.com. Je koppelt de auto dan ‘s avonds bij aankomst aan de lader en de volgende ochtend is hij weer vol en ben je direct klaar voor vertrek. Dat scheelt dus weer een stop bij een snellader.

Kabels en adapters

In Nederland en België zijn de voorzieningen vrij goed. Snellaadstations als Fastned bieden mogelijkheden voor vrijwel alle aansluitingen (Type 2, CCS, Chademo) en leveren daar zelfs de adapters voor bij. In het buitenland is dit heel wat minder goed geregeld. Als je je vooraf verdiept in de beschikbare laadpalen in de omgeving zie je ook welke aansluiting deze hebben. Het is dus mogelijk dat je een adapter nodig hebt, bijvoorbeeld omdat een oud type aansluiting in die regio nog gebruikelijk is.

Geen laadpalen, wat nu?

Is er geen laadpaal op je eindbestemming? Dat kan een probleem zijn, maar vaak is er wel iets aan te doen. Als je bijvoorbeeld een huisje huurt, kun je gebruikmaken van een regulier stopcontact. Een stevige verlengkabel van goede kwaliteit is dan wel handig om bij je te hebben. Verblijf je in een hotel of appartement, vraag dan van tevoren of je gebruik kunt maken van een stroomvoorziening. Ook daar is vast wel een standaard stopcontact, verlengsnoer of CEE-krachtstroom koppeling te regelen. Maar vraag dit wel van tevoren.

Caravan of aanhangwagen

Op bedrijfswagens na is er momenteel eigenlijk maar één elektrische auto die een caravan of aanhangwagen mag trekken: de Tesla Model X. Het is de verwachting dat er meer modellen bijkomen (de Model S en de Jaguar I-Pace zijn er theoretisch ook geschikt voor) en er zijn ook enkele busjes die het kunnen, zoals de Renault Kangoo en de Nissan e-NV200. In de nabije toekomst komen er meer EV’s met een trekhaak, zoals de Sono Sion. Het punt blijft dat op vakantie gaan met een elektrische auto en caravan niet heel erg praktisch is omdat de luchtweerstand enorm toeneemt. Hierdoor halveert het bereik dat je normaal gesproken haalt ongeveer, zodat je vaker zult moeten bijladen. Voor enkele honderden kilometers is dat wel een optie, maar helemaal naar Zuid-Frankrijk of Italië is meer een uitdaging. In de nabije toekomst komen er meer aanhangers en caravans met een eigen elektrische aandrijving en accupakket. Daarmee is dit probleem dan min of meer opgelost, hoewel die natuurlijk ook moeten worden bijgeladen.

Is het te doen?

Op vakantie met een elektrische auto is zeker te doen. Maar het vraagt – met name in het begin – iets meer planning. Je doet al snel praktijkervaring op, waardoor het de volgende keer al een stuk makkelijker is. De eerste keer is het misschien dus extra spannend omdat je niet zeker weet of en hoe makkelijk je de eindbestemming haalt en of alle geplande laadpalen werken.

Je zult wel merken dat de reis iets langer duurt, omdat je nu eenmaal iets vaker moet stoppen en omdat het niet aan te raden is om continu vol gas te geven. Maar daar is allemaal rekening mee te houden. De meeste EV-bezitters valt het de eerste keer erg mee, hoewel je natuurlijk altijd pech kunt hebben. Tijdens het hoogseizoen is het op drukke dagen extra lastig. Half Nederland is dan onderweg en dat betekent extra drukte – denk bijvoorbeeld aan de voorjaarsvakantie wanneer mensen een weekje op skivakantie gaan. De kans is dan ook groter dat laadpalen bezet zijn, of erger: dat auto’s zonder stekker de laadplek blokkeren.

Het voordeel van op reis gaan met een EV is dat het wel heel ontspannen rijdt. Je hoeft je niet te haasten en rijdt zeer comfortabel – ook in de bergen. Doordat je af en toe moet laden neem je automatisch pauzes, wat beter is voor de gezondheid en de concentratie.

En tot slot is het erg goedkoop. Je betaalt alleen voor het laden (wat soms zelfs gratis kan) en je bent daardoor een stuk goedkoper uit dan wanneer je op benzine of diesel zou rijden.

Tesla navigatie

Tesla’s ingebouwde navigatie heeft een extra voordeel. Tesla biedt zelf een eigen netwerk van snelladers (Superchargers), die in vrijwel heel Europa te vinden zijn. Dat betekent dat bij het uitstippelen van de optimale route rekening wordt gehouden met de Superchargers op de route. Het is ook vooraf te zien hoe druk het is en of er wel ruimte is. Als een bestemming krap wordt, adviseert het systeem ook welke snelheid je aan moet houden om je bestemming te halen.

Via apps en sites kun je eenvoudig zien waar laadpalen te vinden zijn, of ze bezet zijn en wat ze kosten.

  • Handige routeplanners
  • goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
  • abetterrouteplanner.com (Tesla)
  • evtripping.com (registratie vereist)
  • chargehub.com/en/charging-stations-map.html
  • evtripplanner.com (voornamelijk voor Tesla, maar ook Nissan Leaf)
  • Interactieve kaarten en apps met laadpalen
  • chargemap.com/map
  • goingelectric.de/stromtankstellen/
  • e-tankstellen-finder.com
  • openchargemap.org/app/
  • my.newmotion.com/
  • ccs-map.eu (alleen voor CCS-stekkers)
  • www.tesla.com/findus (Tesla Superchargers + type 2-laders)
  • ionity.eu

Tesla Superchargers in Europa

Tesla Destination Chargers zijn veel te vinden bij hotels. Dit zijn laadpalen zoals ze ook thuis gebruikt worden. Ze hebben een Type 2-aansluiting en zijn vaak ook door andere EV’s te gebruiken.

Betalen per minuut?

Het is gebruikelijk om bij een laadpaal per kWh te betalen, maar in het buitenland, waaronder Duitsland en Frankrijk, komt het ook voor dat je betaalt per minuut. In dat geval is het oppassen geblazen, want deze methode is zeer nadelig voor EV’s die via wisselstroom niet snel kunnen laden, bijvoorbeeld door het gebruik van 1 fase interne laders (b.v. 3,7kW). In dat geval kan het voorkomen dat je meer dan € 1 per kWh betaalt.

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...