DOOR BETERE BENUTTING VAN DE INFRASTRUCTUUR IS ER GEEN NIEUW ASFALT NODIG


Klimaatopwarming tegengaan, schonere lucht, betere doorstroming, miljarden besparen, zelfrijdend realiseren, geld verdienen door deze ‘nieuwe combinatie’ ook te exporteren – het klinkt als te mooi om waar te zijn.

Toch kan het! Er zit veel overcapaciteit in de manier waarop we ons verplaatsen. Doe daar wat aan, en je kunt niet alleen middelen beter inzetten, maar ook geld besparen. Ga maar na, juist tijdens de spits, als de wegen overvol zijn met verkeer, zitten de meesten in hun eentje in de auto. Die enig inzittende beweegt zich in wezen ook nog eens zijwaarts, alsof hij/zij overlangs over de rijbaan gedrapeerd ligt. De meeste auto’s zijn immers even breed of breder dan de gemiddelde mens lang is. Niet goed voor de doorstroming. DOOR BETERE BENUTTING VAN DE INFRASTRUCTUUR IS ER GEEN NIEUW ASFALT NODIG.

Capaciteit snelweg

Spreiden van de spits en thuiswerken helpt. Idem autodelen. Maar de auto zelf lijkt steeds de dans te ontspringen. Vergeet niet, dat deze steeds zwaarder is geworden. Elektrische auto’s als de Tesla Model S kunnen zelfs tot 30 keer zoveel wegen als de bestuurder, wat er op neerkomt dat meer dan 95% van de energie wordt ingezet om de auto zelf te verplaatsen. Energie die in een land als Nederland nog steeds grotendeels door de verbranding van fossiele brandstoffen wordt opgewekt. Het maakt dit soort elektrische auto’s ook zo duur, dat de overheid moet bijspringen om ze verkoopbaar te kunnen maken. Nederland is daar onderhand zo’n 7 miljard aan kwijt.

Dat moet en kan anders. Om te beginnen bij het elektrische vervoersmiddel. Dat kan slanker, flexibeler en vooral lichter worden, wat de maakkosten enorm reduceert. Minder van die dure batterijen nodig immers. De overheid kan miljarden aan EV subsidies besparen, en door een betere benutting van de infrastructuur is geen nieuw asfalt nodig. Bijkomend voordeel is dat het zelfrijdend dichterbij kan brengen. Export ervan zou in wezen neerkomen op de uitvoer van schone lucht en een stukje tegengaan van klimaatopwarming naar andere landen. Natuurlijk zeg ik niet dat iedereen zou moeten overstappen. Maar er zijn genoeg voordelen om elk geval een begin mee te maken.Door: Ralph Panhuyzen.

Ralph Panhuyzen, PhD (Leyden University) has been involved with the scientific study on ‘auto-mobility’ in the Netherlands (one of the most densely populated countries in the world) which was held under the auspices of the NWO, the Netherlands Organization for Scientific Research. His vision and concept of a new type of vehicle newiSetta.com is partly based on his logistical experiences. As a former managing director of a major multi-modal transportation center for freight, linking terminals for sea ships, inland barges, trucks, trains and warehousing, Panhuyzen is experienced in joint ventures combining public domain interests and private enterprise.

Bron: elektrischeauto.nl

 

DOOR BETERE BENUTTING VAN DE INFRASTRUCTUUR IS ER GEEN NIEUW ASFALT NODIG.

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...