De kunst van het downsizen


Hij raakt al een beetje op leeftijd, de Fiat Punto. Met een aantal veranderingen qua typenamen (Punto, Punto EVO, Grande Punto) en een paar uiterlijke aanpassingen stamt de huidige Punto in de basis uit 2005. Met recentelijk een nieuwe Renault Clio en Peugeot 208, is het voor Fiat innoveren geblazen om hun B-segmenter te laten meekomen met deze moordende concurrentie. De Punto, geen Grande meer, is opnieuw onder handen genomen met vooral onderhuids een flinke update. Fiat heeft namelijk een troef in handen in de vorm van de Tweecilinder Turbo TwinAir motor. Dit kleine krachtpatsertje, dat zijn levensweg begon in de 500, heeft na de Panda nu ook zijn weg gevonden richting de vijfdeurs Punto. Is dat wat, twee cilinders in een compacte middenklasser of is Fiat een beetje doorgeslagen in de kunst van het downsizen? De kunst van het downsizen.

Alles in kleur

Aan de buitenkant springen de veranderingen niet direct in het oog. Meest opvallende is dat alle kunststof onderdelen zoals bumpers en stootstrips voortaan in kleur van de carrosserie zijn gespoten. Ook is het chromen stripje net boven de grille verdwenen wat zorgt voor een iets strakkere look. Verder heeft er een kleine wijziging plaatsgevonden aan de knipperlichten. Die zitten aan de voorzijde voortaan apart gemonteerd in de bumper en maken niet langer deel uit van het kunststof gedeelte. Aan de achterzijde zijn eveneens de kunststof onderdelen meegespoten en is het onderscheid tussen de kentekenplaathouder en bumper veranderd.

Chique doch speels

Binnenin de Punto is er – buiten een aantal andere stofjes en details – niet veel veranderd. Toch ziet het interieur er verre van gedateerd uit en zijn de materialen netjes en is de afwerking goed. De Punto heeft een moderne, chique maar toch enigszins speelse styling van het dashboard dat voor het grootste deel bestaat uit zwarte materialen met in het midden een hoogglans afwerking. De opbouw van het multimediasysteem en de climate control is overzichtelijk en bovenop het dashboard bevindt zich (optioneel) het externe navigatiesysteem van TomTom. Het bedrijf werkt nauw samen met Fiat en verzorgt zo een op maat gemaakt systeem dat samenwerkt met de auto. Wel is het jammer dat de Bluetooth functie gebruik maakt van de TomTom speaker in plaats van die in de auto. Tijdens het telefoneren is de geluidskwaliteit niet optimaal. Eenmaal achter het stuur is een comfortabele zit snel gevonden. De stoelen bieden veel steun voor de bovenbenen door de lange zittingen en ook de aansluiting met de schouders is goed. Wel raden wij de elektrische lendensteun à € 130,- aan. Die zorgt voor net dat beetje extra ondersteuning van de onderrug. Het stuur laat zich over een breed bereik axiaal en verticaal verstellen en een middenarmsteun (standaard vanaf Lounge) zorgt samen met het deurpaneel voor een prima ondersteuning van de armen. Fiats bekende stuurwiel met uitsparingen voor de duimen ligt lekker in de hand en herbergt een aantal knoppen voor de bediening van de audio en telefoon. Achter het stuurwiel bevindt zich onder andere de bediening van de cruise control. Deze irriteert omdat een cancelfunctie ontbreekt. Dit zien wij onder andere ook terug bij producten van Alfa Romeo. Om de cruise control te pauzeren dien je de rem of het koppelingspedaal in te trappen, of het systeem compleet uit zetten waarna opnieuw de gewenste snelheid ingesteld moet worden. Rondom de bestuurder zijn voldoende vakjes en bakjes beschikbaar voor het opbergen van een smartphone of portemonnee en de deurpanelen zijn voorzien van grote uitsparingen voor een flesje drinken.

Verre van karig

Standaard zit de Punto al goed in zijn spulletjes. De meest basic uitvoering, Pop (€ 13.995,-), beschikt al over elektrische ramen vóór, een flinke reeks airbags en city stuurbekrachtiging. Bij die laatste kan de stuurbekrachtiging worden versterkt wat bijvoorbeeld fijn kan zijn bij het manoeuvreren en parkeren in stedelijk gebied. Het enige dat ontbreekt is een radio (wel voorbereid met vier speakers plus tweeters) en een airconditioning. Dat is dan ook exact wat de Edizione Cool uitvoering (€ 15.295,-) toevoegt, plus wat extra’s als verwarmde buitenspiegels, ESP stabiliteitssysteem en traction control, lederen stuurwiel en versnellingspook en 15 inch lichtmetalen velgen. De geteste en tevens meest luxe uitvoering Lounge (€ 16.895,-) laat helemaal niets te wensen over met standaard Blue&me communicatiesysteem met AUX en USB aansluitingen, TomTom voorbereiding, cruise control, 16 inch velgen, parkeersensoren achter, getinte zijruiten achter, mistlampen met bochtverlichting, gescheiden climate control en een licht- en regensensor.

Ruim voldoende

Qua passagiers- en bagageruimte behoort de Punto tot één van de ruimste modellen in zijn klasse. Vooral als de achterbankleuning in ongelijke delen wordt neergeklapt, ontstaat een ruime bagageruimte van 1.030 liter. In standaard configuratie moet de Punto alleen de nieuwe Toyota Yaris voor laten gaan die net iets meer ruimte biedt met 285 liter tegen de 275 liter van de Punto. Als er niet al te lange personen plaats nemen achterin de Punto is het ruimteaanbod prima in orde. Vooral aan hoofdruimte is er geen gebrek en vanaf de Lounge beschikken ook de achterpassagiers over elektrische ramen met one touch bediening. Een middenarmsteun maakt het op een langere rit aangenaam en standaard is de Punto voorzien van drie hoofdsteunen achterin.

Trillingvrij?

Nu is de TwinAir motor inmiddels geen onbekende meer. Deze “Engine of the year 2011” doet qua kracht en prestaties niet onder voor veelal grotere viercilinder motoren. In de Punto neemt hij het stokje over van de 1.2 en 1.4 motor, al blijft die laatste wel leverbaar als aardgasvariant en als benzine in combinatie met een automatische transmissie. De TwinAir levert een vermogen van 85 pk en een, gezien de motorinhoud van 875 cc, ongekend hoog koppel van 145 Nm. Dit koppel is beschikbaar vanaf 1.900 tpm. De 0-100 sprint neemt 12,7 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op een keurige 172 km/u. Absoluut geen verkeerde cijfers voor een instapmotor! Bij het starten van de motor blijft het altijd even wennen aan het aparte geluid dat het meeste lijkt op een pruttelende koffiemachine. Toch blijven in de Punto de vibraties wel achterwege (dit in tegenstelling tot de 500 en Panda) en voel je alleen bij de stationaire loop af en toe een lichte trilling. Bij het wegrijden valt het communicatieve pedalenwerk positief op en merk je dat Fiat daar werk van heeft gemaakt. In vergelijking met veel driecilindermotoren kun je met de TwinAir vrij gemakkelijk wegrijden op enkel de koppeling. Accelereren met een TwinAir blijft apart. 6000 tpm klinkt als 2500 tpm en het zal dan ook vrij snel gebeuren dat je bij een veel te hoog toerental pas opschakelt. Om dit op te vangen heeft de Punto een schakelindicator en een ECO stand. Het motortje is net als in de Alfa Romeo MiTo gekoppeld aan een soepel en direct schakelende zesversnellingsbak waarvan de versnellingen mooi zijn verdeeld. Inhalen vanaf 80km/u resulteert in een prima duwtje in de rug dat helemaal verdwijnt op het moment dat de ECO stand wordt geactiveerd. Dan daalt het vermogen naar 65 pk en zakt vooral het koppel in van 145 Nm naar 100 Nm. Dit is dan ook niet de stand waarin je wilt rijden. Alle pit van de TwinAir wordt teniet gedaan en de auto wordt gewoon ontzettend traag. Ook bleek het verbruik in de praktijk nauwelijks te dalen. Wij scoorden uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Bijna 9 km verwijderd van de fabrieksopgave van 1 op 23,8.

Doorontwikkeld

Dat de Punto al even meeloopt is onder andere te merken aan het onderstel. De Punto lijkt werkelijk van alle markten thuis door zijn goedmoedige en communicatieve karakter. Drempels, slecht wegdek, korte oneffenheden: het maakt niet uit, de Punto verwerkt ze zonder poespas. Op de grote weg overtuigt de auto door zijn comfortabele veerkarakter. Wel is het zo dat de Punto wat last kan hebben van een stevige zijwind. Dit kan mede veroorzaakt worden door de standaard vrij smalle maar vooral hoge banden in de maat 185/65/15. Waarschijnlijk zal de Punto een stukje strakker worden met wat breder rubber. Hetzelfde geldt voor wat steviger bochtenwerk. Bij het insturen grijpt de auto zich goed vast maar glijdt hij uiteindelijk veilig weg over de voorwielen. Overstuur is de Punto vreemd en mocht het toch te gek worden dan grijpt het ESP (vanaf Edizione Cool) alert in.

Eindelijk

Fiat heeft een slimme zet gedaan met de Punto TwinAir. Niets wijst op veroudering en de prestaties van het kleine blokje zijn meer dan prima. De Punto overtuigde verder met zijn prettige en comfortabele rijeigenschappen en ruime interieur. Naast de geteste TwinAir, die in aanmerking komt voor een wegenbelastingvrije status en 14% bijtelling, heeft Fiat ook een 1.3 dieselmotor in de aanbieding. Ook deze versie met een 85 pk en 200 Nm sterke motor komt in aanmerking voor 14% bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting tot 2014. De diesel is precies € 2.000 duurder dan de TwinAir benzine. Het Italiaanse merk laat met de Punto TwinAir zien dat een kleine motor prima overweg kan met een wat grotere carrosserie en dat dit niet altijd gepaard hoeft te gaan met hevige trillingen in het interieur. Fiat heeft de kunst van het downsizen – door middel van een tweecilinder motor – eindelijk onder de knie.

 

De kunst van het downsizen.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...