Autotest Toyota GT86 – Eén doel.


Als wij zeggen: “Toyota”, denkt u waarschijnlijk: zuinig, betrouwbaar, Prius, Yaris, enzovoort. Het hedendaagse Toyota staat inderdaad bekend als fabrikant van betrouwbare en technisch innovatieve familiewagens. Maar Toyota is meer dan dat. Zo is Toyota al decennia lang een grote naam in de internationale autosport en heeft het Japanse merk in het verleden met wagens als de Supra, Celica en MR2 regelrechte sportkanonnen in huis gehad. Sportwagen liefhebbers hebben lang, veel te lang moeten wachten op een onvervalste sportwagen van Toyota maar hun geduld wordt nu beloond. Samen met Subaru ontwikkelde Toyota de GT86: een compacte, lichte en ultra lage sportcoupé met maar een doel: rijden. En het liefste heel hard.This car means business! Autotest Toyota GT86 – Eén doel.

Wat kan er worden gezegd over het uiterlijk van de Toyota GT86? This car means business! Zeker in het oranje, zoals wij hem reden, is de GT86 een opvallende deelnemer in het verkeer. Ondanks dat de auto geen pogingen onderneemt om zijn intenties te verloochenen, is hij niet over the top. Vanuit alle hoeken oogt de Japanner krachtig, laag en agressief. Met name de achterkant met de dikke dubbele uitlaatpijpen maakt indruk. Wanneer je de auto naast een willekeurig ander model of zelfs een andere sportwagen zet, valt pas op hoe ontzettend laag de GT86 is. Hij is slechts 1.285 mm. hoog. Om dit in perspectief te plaatsen: een Porsche 911 komt 1.303 mm. boven het asfalt uit en een Nissan 370Z 1.315 mm. Het zwaartepunt van de Toyota GT86 ligt rond de 40 cm., lager dan dat van veel duurdere exoten. Hoe lager het zwaartepunt van de auto bij de grond ligt, des te minder de auto last heeft van rolbewegingen. Uit dit soort feiten blijkt hoe serieus Toyota en Subaru te werk zijn gegaan bij het ontwikkelen van de auto. Het meeste blijkt dit wellicht nog wel uit de uitvoeringen waarin de auto kan worden geleverd. Wij reden de gangbare uitvoering die eventueel nog kan worden geleverd met automaat. Toyota levert de GT86 echter ook als “base”. Deze uitvoering wordt geleverd zonder audiosysteem, met stalen velgen en hij mist enkele opties. Waarom? Omdat tuners liever gebruik maken van hun eigen velgen en systemen. Door deze overbodige items weg te laten, is de base nog eens ruim 2 mille goedkoper dan de € 42.210,- kostende “standaard’ uitvoering. Mocht u nog niet overtuigd zijn, dan bent u dat nu waarschijnlijk wel: de Toyota GT86 is puur ontwikkeld met de focus op prestaties en rijplezier.Uitvinden wat hij kan

Een groot deel van dat rijplezier moet worden geleverd door een 2.0 liter viercilinder boxermotor. Deze vierpitter levert zijn maximale vermogen van 147 kW/200 pk en maximale koppel van 205 Nm zonder turbo. Zijn maximale vermogen bereikt hij pas bij 7.000 toeren per minuut: het zal dus zaak zijn om de naald van de hoogtoerige boxer boven de 5.000 toeren te houden, voorwaar geen straf om te doen! Deze Japanse sportcoupé is niet gemaakt om hard rechtuit te gaan: zijn topsnelheid van 226 km/u en 0-100 sprint in 7,6 seconden zijn weliswaar verre van karig maar een patserige GTI of dikke diesel vormt een serieuze bedreiging. Nee, bochtige wegen zijn het terrein van de Toyota GT86.

Stilstaan met de GT86 zorgt al voor de juiste sensatie: je zit laag en lekker ver naar achteren in heerlijke sportstoelen. Met een startknop onderaan het dashboard wordt de motor tot leven gewekt. Licht pruttelend ontwaakt hij uit zijn slaap. Wij werpen een blik op de middenconsole waarop de toverknoppen om de hulpsystemen uit te schakelen zich bevinden. Hier nu al gebruik van maken, lijkt ons geen goed plan: het is immers net begonnen met sneeuwen. Tegen onze zin in sturen wij de Toyota GT86 zeer gemoedelijk het parkeerterrein af. Wat direct opvalt, is dat de auto zich zeer eenvoudig laat rijden: ondanks dat het laatste restje aan reserves uit de motor wordt geknepen, reageert de auto soepel: van bokken of stoten is geen sprake. Je voelt direct dat de auto snaarstrak ligt, zeer direct reageert en zich lekker zwaar laat sturen. Wij hebben een snelweg rit van anderhalf uur voor de boeg en dat is niet het leukste dat je met deze auto kunt doen. Niet dat het een straf is, maar de auto hoeft nimmer zijn ware potentieel aan te spreken. Een tikje onwillig sluiten wij aan op het verkeer op de drukke snelweg en rijden wij op de cruise control naar Amsterdam. Een enkele inhaalactie hier en daar wordt door de GT86 zeer welwillend uitgevoerd. Het maakt niet uit in welke versnelling de auto staat of hoeveel toeren de motor draait: de auto wil direct gaan. Zelden hebben wij in deze klasse zo een gretige gasrespons meegemaakt. Ook bij lage toerentallen wil de auto vlot versnellen. Gedurende de hele rit is het echter zo druk op de snelwegen dat wij nog geen goed beeld kunnen krijgen van de capaciteiten van de Japanse sportcoupé. Een enkele keer schakelen wij een gang van 100 km/u volledig onnodig terug naar de derde versnelling om vervolgens een onnodig luidruchtige inhaalactie te plaatsen. Even kunnen wij glimlachen.

De twee volgende dagen worden helaas ook gekenmerkt door sneeuwval. En daar staat dan die vurige GT86… zielig op ons te wachten in de parkeergarage. Een enkele keer mag hij meer voor een bezoekje of een boodschap en ook worden er een paar donuts gedraaid op een verlaten en besneeuwd parkeerterrein, maar ja, dat is zelfs met een voorwiel aangedreven bestelbusje een spektakel. Hopend, smekend gaan wij zondag slapen: laat er morgen, op de laatse dag, géén sneeuw meer liggen. En wat blijkt: de temperatuur is opgelopen richting 10 graden en alle sneeuw is verdwenen. Bovendien is het wegdek in de late ochtend al opgedroogd en dus mag de auto eindelijk gaan doen waarvoor hij gekomen is: ons betoveren met zijn bochtenwerk. Nu zult u wellicht weten dat de internationale pers bijzonder positief is over de Toyota GT86. In de week dat wij hem reden, riep Top Gear Magazine UK de GT86 uit tot hun auto van het jaar. Wil je als niet Brits merk Clarkson & co overtuigen, laat staan auto van het jaar worden, moet je écht iets kunnen. Onze reeds hooggespannen verwachtingen schoten nu natuurlijk helemaal door het dak. En eindelijk kunnen wij nu dan écht gaan sturen. Wij zullen maar direct met de deur in huis vallen: de Toyota GT86 is verpletterend goed. Van de manier waarop gaspedaal en stuur direct reageren op commando’s, zijn vrijwel eindeloze grip tot zijn perfect kort en strak schakelende zesbak: de Toyota GT86 doet wat hij belooft: ontzettend hard de hoek omgaan en een grijns van oor tot oor tevoorschijn toveren op het gelaat van de bestuurder. Wie het maximale uit de auto haalt, voelt zich één met de machine. Zoals het een goede achterwiel aandrijver betaamt, kun je de auto heerlijk sturen met de voet. Door zijn lage zwaartepunt en strakke rijeigenschappen, ligt de grens erg ver weg. Komt de kont om, dan wordt niet direct al te bruusk ingegrepen maar geoefende bestuurders zullen stabiliteits- en tractiecontrole desondanks uit willen schakelen. Ook op de grens blijft de auto communicatief maar gaat hij eenmaal, dan gaat hij ook echt en zul je als bestuurder van goeden huize moeten komen om de boel te corrigeren. Maar ook dat hoort bij een echte sportauto. De motor moet het inderdaad hebben van de hoge toeren. Ook in de lagere toerengebieden is hij levendig maar pas boven de 5.500 toeren gebeurt er écht iets. Net wanneer je denkt dat hij alles levert, gooit hij er vlak voor de 7.000 toeren nog een extra stootje uit en dat werkt zeer verslavend.

De cockpit van de Toyota is een bijzonder fijne werkplek. De zit is perfect en bovendien hebben de vormgeving, kwaliteit en afwerking van het dashboard ons positief verrast. De toerenteller neemt de prominentste plek in en de bediening van de auto werkt met grote, robuuste draaiknoppen en racy schakelaars. Toyota weet de juiste snaar te raken in het interieur. Oh, er zit overigens een achterbank in de GT86. Dit is een prachtige plek voor wat tassen of boodschappen. Een levend wezen moet je hier niet kwijt willen. Toch valt de praktische bruikbaarheid ons alles mee. De carrosserie is lang niet zo onoverzichtelijk als gedacht en de kofferbak is diep en biedt zodoende plaats aan 243 liter. Ondanks zijn racy karakter is de GT86 geen karig uitgeruste wagen. Dat mag ook niet met een prijs van ruim over de 40 mille. Standaard zijn automatische airconditioning, cruise control, dagrijverlichting, een lichtsensor, 17 inch lichtmetalen velgen, Xenon verlichting, een knie-airbag, hill start assist en een hele rits aan veiligheidssystemen.Zijn de complimenten terecht?

Heeft de Toyota GT86 dan helemaal geen tekortkomingen? Mwah, een aantal kleintjes. Zo is de viercilinder boxer weliswaar een heerlijke machine, maar valt de intensiteit van het geluid een beetje tegen. Hij zet een lekkere roffel op en in de hoogste toeren zelfs een snerpende schreeuw, maar hij haalt het niet bij het machtige gebulder van de vermaarde Subaru Impreza boxers. Ook het standaard audiosysteem heeft ons allerminst kunnen bekoren. Het geluid blijft wat schel en vlak. Gelukkig staat er een premium JBL-systeem op de optielijst. Ten slotte had onze testwagen bij koud en vochtig weer last van condens in één van de achterlichten. Deze punten doen niets af aan het feit dat de combinatie Toyota/Subaru een heerlijke, ongelofelijk strakke en directe stuurmanswagen heeft neergezet. De Toyota GT86 heeft het vermogen om iedere rit tot een beleving te maken zodat je keer op keer met een grote grijns achter het stuur plaatsneemt. Wij vinden de Top Gear uitverkiezing tot auto van het jaar volledig terecht en sluiten ons hierbij aan. De Toyota GT86 is de beste auto die wij sinds lange tijd hebben gereden en voorlopig blijft dat nog wel even zo.

Autotest Toyota GT86 – Eén doel.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...