Autotest Subaru Forester


Als u het ons vraagt, zijn de autofabrikanten het spoor een beetje bijster. Een grote terreinwagen krijgt de rijeigenschappen van een hot hatch terwijl enige vorm van terreinwaardige capaciteiten ontbreekt. Wat is dat toch? Is het niet zo dat een SUV moet beschikken over eigenschappen als robuustheid, trekkracht en capaciteiten naast de gebaande paden? Op zoek naar een auto met dit DNA kwamen wij uit bij de Subaru Forester. AutovoorU ging een weekje op pad met deze auto in de hoop een wagen te ontdekken die naast het stoere uiterlijk ook beschikt over de nodige terrein- en asfaltwaardige capaciteiten. Autotest Subaru Forester.

Licht gegroeid
De Subaru Forester is begin dit jaar grondig vernieuwd. Voor de basis wordt nog steeds gebruik gemaakt van het onderstel dat afkomstig is van de – niet meer in Nederland geleverde – Impreza. De koets is ten opzichte van zijn voorganger licht gegroeid wat zich vooral vertaalt in een ruimer interieur en een nóg robuuster voorkomen. Met een lengte van 4,6 meter zit hij precies tussen dat van concurrenten als de Toyota RAV4 en Mitsubishi Outlander in. De Forester’s styling blijft in tegenstelling tot de concurrentie vrij behouden en trouw aan dat van zijn voorgangers. Toch is met name de neus een stuk expressiever geworden door de trapeziumvormige grille en de grote, heldere koplampen die vanaf de tweede uitvoering zijn voorzien van xenonverlichting. Aan de achterkant heeft de Forester meer frivole lichten gekregen die samen met de brede schouderpartij zorgen voor een solidere aanblik. Voor op het terrein zien wij voldoende kunststof bescherming rondom en onder de auto. Zo is de aanrijdhoek aan de voorzijde vrij scherp en goed afgeschermd en ook aan de zijkant zien wij – vooral onder aan de deuren – degelijke kunststof bescherming.

Voorbeeldig
Aan de binnenkant is de stap ten opzichte van de vorige versie een stuk groter. Het dashboard heeft een zakelijkere uitstraling gekregen en de opzet oogt overzichtelijk en steekt ergonomisch goed in elkaar. Het centrale gedeelte herkent u wellicht uit de XV en dat is zeker prettig. Ook de Forester blijkt namelijk een auto met een kinderlijk eenvoudige bediening waarin je niet snel zult zoeken naar de bediening van bijvoorbeeld het klimaatcontrolesysteem. De Forester is uitgerust met stevige, grove en goed ondersteunende zetels die zich over een breed bereik laten verstellen. In onze testauto waren zij bekleed met fraai zwart leder en voorzien van stoelverwarming. Puntje van kritiek gaat uit naar het ontbreken van een lendesteun. Dat had voor wat extra ondersteuning kunnen zorgen in de onderrug. De zitpositie is desondanks een voorbeeld voor vele anderen in dit segment.

Ruim, luxe en doordacht
De stoel en het stuur laten zich over een zeer breed bereik verstellen en de ondersteuning voor de armen is dik in orde door de aflegruimte in het deurpaneel en de grote, met leder beklede middenarmsteun. Achterin de Forester is het een ruime bedoening door het riante aanbod aan been- en hoofdruimte. Drie volwassen personen zullen vrij gemakkelijk een aangename zitpositie vinden en zelfs het op de testauto aanwezige zonnedak mag de pret niet drukken. De Forester is standaard voorzien van een elektrisch te openen en sluiten achterklep. Dit is mogelijk met de afstandsbediening of via een schakelaar op het dashboard. De klep biedt toegang tot een ruime en goed afgewerkte kofferruimte van 505 liter. Een dubbele bodem dient voor het opbergen van de bagagerolhoes en losse attributen. De in ongelijke delen neerklapbare achterbank laat zich van afstand eenvoudig neerklappen waarna de inhoud toeneemt tot anderhalve kuub. Als we terug instappen en wat dieper ingaan op het dashboard valt ons het navigatiesysteem in eerste instantie in negatieve zin op. De looks blijven wat achter en het systeem oogt alsof het naderhand is ingebouwd. Bij het doorlopen van het systeem slaat die negatieve toon echter snel om. Het systeem overtuigt met zijn eenvoudige en accurate bediening en de kwaliteit wat betreft het navigatiegedeelte en bijvoorbeeld de kwaliteit van het audiosysteem. Zo is de Forester namelijk uitgerust met een zeer zuiver, krachtig en fraai klinkend audiogedeelte dat niet onderdoet voor vele ‘premium’ systemen van de concurrentie.

Alleen maar turbo’s
Zoals het een echte Subaru betaamt, is ook de Forester uitsluitend leverbaar met boxermotoren. Naast de geteste 2.0 is er een 2.0 XT met turbo leverbaar en Subaru’s eigen boxerdiesel. De XT is de versie die je moet hebben als je wel houdt van een stevig stukje doorrijden. Met een vermogen van 240 pk en een koppel van 350 Nm sprint deze Forester in 7,5 seconden naar de 100 km/u. Standaard is hij gekoppeld aan een automatische CVT transmissie. De dieselversie is een stukje milder. Het koppel is gelijk aan dat van de 2.0 XT maar het vermogen is een stuk lager met 147 pk. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 tokkelt de boxerdiesel in 10,2 seconden naar de 100 en stopt hij bij een respectabele 190 km/u met accelereren. Voorlopig is de dieselversie enkel leverbaar als handbak maar een uitbreiding met een CVT transmissie zoals bij de Outback staat op de planning. Uiteraard zijn alle motoren ‘des Subaru‘ standaard voorzien van het symmetrische AWD systeem wat inhoudt dat de combinatie van motor en aandrijving een symmetrisch en uitgebalanceerd geheel vormt.

Vibratievrije en zijdezachte aandrijflijn
Wij gingen op stap met de 2.0 Executive die was voorzien van een automatische CVT transmissie. De boxermotor levert een vermogen van 150 pk en een prima koppel van 198 Nm. Bij het starten van de auto – door middel van een startknop – wordt maar weer eens duidelijk hoe prettig een boxermotor kan zijn. De auto blijft vrij van vibraties en in het interieur is nauwelijks merkbaar dat de motor is opgestart. In combinatie met de CVT automaat blijkt dit een zeer verfijnde en prettige aandrijflijn die ons meerdere malen deed denken aan die van een zescilinder met een normale automaat. Dit komt door de vibratievrije loop van de boxer en de comfortabele en rustige eigenschappen van de CVT. De kennis van Subaru wat betreft deze automaat komt goed naar voren. Het loeien van de motor blijft achterwege en de auto simuleert af en toe versnellingen. De 0-100 tijd neemt in de Forester een acceptabele maar niet al te spannende 11,8 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op een nette 192 km/u. Bij het rijden, valt vooral het lichtvoetige en goedmoedige karakter positief op. De reacties op het gaspedaal zijn alert en gretig en de Sub komt vrij gemakkelijk vlot mee met het verkeer. Een prettige en gunstige eigenschap is het lage toerental bij een constante snelheid. Zo draait de Forester bij 80 km/u slechts 1.500 tpm en dat stijgt licht op snelwegtempo richting de 2.200 tpm. Fijn voor het oor maar ook zeker van invloed op het verbruik. Zo bedroeg ons gemiddelde testverbruik 1 op 16,2. Een zeer nette waarde voor een SUV met vierwielaandrijving en 2.0 motor met automaat. Wie overigens het karakter van de auto wil beïnvloeden kan kiezen voor ‘Subaru Intelligent drive. ’. Door middel van twee knopjes op het stuur selecteer je de stand S van Sport of I van Intelligent. In Sport lijkt de motor iets feller te reageren op het gas wat met name wordt veroorzaakt door het verhoogde toerental van de CVT. Op die momenten is er ook een mogelijkheid om door middel van flippers achter het stuur zelf zes voorgeprogrammeerde versnellingen te doorlopen. In de stand ‘i’ zoekt de CVT continu naar een zo laag mogelijk toerental. Dit is de stand die wij gedurende de testperiode het meest hebben gebruikt.

Uitgebalanceerd weggedrag
Het gebruik van een boxermotor heeft vooral als voordeel dat het zwaartepunt van een auto een stuk lager ligt. Gunstig voor de wegligging en in het geval van de Forester voor het verhullen van zijn hoge koets. Bij veel concurrenten is de ophanging van hun SUV een stuk steviger gemaakt om de auto dynamische rijeigenschappen op het asfalt te geven. Bij de Forester was dit echter niet nodig. Door het lagere zwaartepunt van de boxer wordt de hoge koets gecompenseerd waardoor de auto aanvoelt als een normale stationwagon. Het sturen gaat niet bijzonder direct maar wel exact genoeg. De carrosserie helt in snel genomen bochten licht maar niet overdreven over en de Japanner overtuigt ons met zijn wendbaarheid en voorspelbare karakter. Op het uiterste heeft de auto de neiging om weg te glijden over zijn voorwielen. Iets dat keurig wordt gecompenseerd door een licht opzij komende achterzijde na het liften van het gaspedaal. Een uitgebreid tractiecontrolesysteem is standaard en treedt in dat soort situaties kundig en direct op. Toch blijft de Forester altijd een comfortabele en fijne reisauto. Het onderstel springt kundig om met korte oneffenheden en de lange veerwegen zorgen voor een zeer comfortabel maar stabiel rijgedrag.

Is de Forester terreinwaardig?
Met uitzondering van de handgeschakelde versies, is de Forester naast AWD standaard uitgerust met X-Mode. Dit is een modus die ingeschakeld kan worden bij het off road rijden en zorgt voor een perfecte verdeling van het motorvermogen over de vier wielen. Ook omvat het ‘Hill Descent’. Dit zorgt ervoor dat de auto zelf een constante snelheid aanhoudt bij het afrijden van een helling. Uiteraard hebben wij dit systeem getest. Bij het rijden in los zand valt het op hoe moeiteloos de Forester hier doorheen ploegt. Mede door de semi off road banden schept de Subaru bijzonder veel vertrouwen en voel je dat hij op dit gebied veel meer in zijn mars heeft. Om het X-Mode tot het uiterste te testen plaatsten wij de Forester op een modderige helling met een hoek van ongeveer 40 graden. Het bleek bewonderenswaardig hoe kundig het X-Mode omgaat met verdelen van de krachten. Mocht één wiel geen grip hebben, dan voel je de techniek langzaam maar gestaag het vermogen naar een wiel sturen dat wel grip heeft. Op deze manier maakt Subaru sperdifferentiëlen overbodig. Mooie details zijn de portieren die aan de onderzijde de dorpels overkappen. Mocht de auto na het doorrijden van een modderpoel onder de rotzooi zitten, dan zal je hier bij het in- of uitstappen niet snel mee in aanraking komen.

Topper
Als wij de Forester na een aantal dagen inleveren, doen wij dat met enige tegenzin. Wat is dit een bijzonder prettige auto met een paar overtuigende eigenschappen als een prettige zitpositie, ruim interieur en rijeigenschappen op zowel hard als onverhard wegdek. Daarnaast beschikt de geteste 2.0 automaat over een maximaal trekgewicht van twee ton, 500 kg. meer dan de Toyota RAV4 en 200 kg. meer dan de grotere Mitsubishi Outlander. Wij zijn blij dat er nog auto’s bestaan als deze Subaru Forester. Comfortabel, luxe, sterk en behoorlijk potent als het aankomt op terreinvaardigheid. De prijzen van de Forester beginnen bij een aantrekkelijke € 34,995,- voor de 2.0 intro. Een sterkere XT Turbo moet minimaal €49,995,- in het laatje van de dealer brengen. Dieselen kan vanaf € 41,995,-. Ons testexemplaar, de 2.0 CVT Executive staat voor € 43,995,- in de prijslijst.

Autotest Subaru Forester.

 

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...