Autotest Opel Zafira Tourer 1.4 Bi-Fuel


Opel werkt aan vernieuwing. De Duitsers willen af van hun wat stoffige imago. Opel heeft in ons land altijd een goede, bijzonder degelijke reputatie gehad. Juist die degelijkheid is het merk een doorn in het oog. Natuurlijk wordt de reputatie van betrouwbare autoproducent gekoesterd maar het merk wil meer. Opel wil ook dat consumenten hun auto’s kopen omdat zij deze mooi vinden, vanwege uitstraling en emotie en omdat deze goed rijden. En dus is het merk uit Rüsselheim druk bezig om de modellijn van een nieuw elan te voorzien. Dit begon met de Insignia, de opvolger van de Vectra. Ook de Astra werd onderhanden genomen en voorzien van flink meer uitstraling. Als er één model is dat het imago van Opel belichaamt, is het de Zafira wel: degelijk, solide, verstandig en vooral niet te gek. Maar dat is het oude Opel. De nieuwe Zafira draagt de toevoeging “Tourer” want vanaf nu moet rijden in een Opel meer gevoel oproepen, net als het uiterlijk.Winnende formule onveranderd gebleven. Autotest Opel Zafira Tourer 1.4 Bi-Fuel.

Dat Opel het concept van de Zafira op de schop zou gooien, was niet te verwachten. En waarom zouden zij? De uiterst bruikbare en ruime familieauto blijkt het nog steeds prima te doen op de markt. Samen met de Franse concurrenten Renault Scénic en Citroën C4 Picasso heeft de Zafira de afgelopen jaren het segment van de middelgrote MPV’s gedomineerd. Opel heeft het model altijd geleverd met zeven zitplaatsen, iets dat niet vanzelfsprekend is in deze klasse. De Zafira is ruim maar niet overdreven groot en dankzij zijn slimme stoelsysteem kan men zelf bepalen of men ruimte wil hebben voor zeven personen of maximaal vijf personen en een hoop bagage. De winnende formule is dan ook onveranderd gebleven. Opel heeft goed gekeken naar wat er binnen het bestaande concept kon worden veranderd of verbeterd. Dit heeft geleid tot uiterlijke wijzigingen die er niet om liegen. Wie maximaal zeven personen wil vervoeren in een middenklasse auto, ontkomt niet aan hoekige basisvormen. Het aantal rechte lijnen op de Zafira is echter tot een minimum beperkt. De auto is een stuk dynamischer en vooral ook aerodynamischer geworden. Het nieuwe familiegezicht met de nadruk op de koplampen in “arrow design” staat hem goed en de langgerekte achterlichten benadrukken de breedte van de auto in plaats van de hoogte. Het zou een beetje ver gaan om het uiterlijk van de Zafira nu als sportief te bestempelen maar wie de nieuwe Zafira naast de vorige generatie zet, kan niet ontkennen dat de auto aan uitstraling heeft gewonnen. Zeker met de chromen lijsten om de ramen en de 17 inch lichtmetalen velgen heeft de Zafira een vlotte, moderne uitstraling. Wie Opel kent, zal binnenin de auto geen verrassingen aantreffen. Het dashboard vertoont grote gelijkenissen met dat van de Astra en de Insignia. Net als bij zijn familieleden, komt het dashboard van de Zafira in eerste instantie nogal druk over. Onder het grote, centraal geplaatste LCD-scherm bevindt zich een behoorlijke knoppenwinkel. Gelukkig ervaren wij keer op keer weer dat de bediening van de auto intuïtiever en ergonomischer werkt dan dat de aanblik van het interieur doet vermoeden. Sterker nog, het multimediasysteem van de Zafira ontpopt zich tot één van de meest gebruiksvriendelijke systemen die wij kennen. Met name het navigatiesysteem werkt eenvoudig, snel en helder. Wel kent het één vervelende eigenaardigheid: wij hebben niet kunnen ontdekken hoe een ingevoerde bestemming in het navigatiesysteem al rijdend kon worden gewist. Het gevolg is dat de bestuurder onherroepelijk vast zit aan routebegeleiding. De bestemming kan wel worden gewijzigd maar niet worden gewist. Bijzonder onhandig.Ergonomisch goed, maar met een paar missers

Op het gebied van ergonomie mag er wel wat worden verwacht van de Zafira. De “monospace” vorm van de auto biedt namelijk meer dan voldoende ruimte voor een goede stoelopstelling. Om met die stoelen te beginnen: mocht u een Zafira willen aanschaffen of leasen, ga dan altijd voor de optionele comfortstoelen indien het budget dit toelaat. Deze stoelen zijn niet alleen elektrisch verstelbaar maar bieden tevens een verstelbare lendesteun en een verlengde zitting waarvan de steun in hoogte aanpasbaar is. De comfortstoelen bieden aan alle kanten meer dan voldoende steun en zijn eigenlijk een must-have voor eenieder die zich veel op de weg bevindt of grote afstanden rijdt. Op de zitpositie en de ergonomie van de auto hebben wij weinig op te merken. Alle belangrijke zaken bevinden zich binnen handbereik en de hoge koets van de Zafira biedt een uitstekende blik rondom. Handig blijven de extra ruitjes in de A-stijl die het zicht schuin voor de auto verbeteren. Wel vinden wij het storend dat Opel geen rechter zijspiegel zonder dode hoek monteert. De linker zijspiegel is wel een anti-dodehoekexemplaar maar in de praktijk blijkt er toch een kleine dode hoek aanwezig en dat is vervelend. Ook hadden de spiegels wat ons betreft best een maatje groter mogen zijn. Met dit soort perikelen hebben achterpassagiers niets te maken. Zij zitten op prima stoelen en profiteren van meer dan voldoende ruimte voor alle ledematen. De ventilatieopeningen in de b-stijl zorgen ervoor dat het klimaat voor de passagiers aangenaam blijft. Achter de middelste zitrij bevinden zich de twee extra klapstoelen. In een auto van dit formaat mag men niet verwachten dat dit twee volwaardige zitplaatsen zijn. Toch kunnen kinderen hier prima zitten en houden volwassenen, als het moet, het hier wel een ritje vol. Een sterk punt van de Zafira blijft het gemak waarmee de stoelen zich laten opzetten en neerklappen. Wanneer zij niet in gebruik zijn, beschikt de auto over vijf zitplaatsen plus een gigantische bagageruimte van maar liefst 710 liter. In deze configuratie vinden wij de Zafira dan ook op zijn best.Is dit dé combinatie?

De 1.4 liter turbo benzinemotor is een oude bekende die in veel andere modellen van Opel wordt geleverd. “Onze” Zafira was de Bi-Fuel versie, wat inhoudt dat de motor geschikt is voor het rijden op LPG. Een geïntegreerde LPG-installatie is af-fabriek geleverd. Naar onze mening moet dit dé combinatie zijn: een zuinige, goedkope (LPG) benzinemotor die toch een prima vermogen levert van 103 kW/140 pk. De motor maakt dan ook direct een goede indruk: zijn vermogen is goed genoeg voor vlotte prestaties (een top van 202 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 10,7 seconden). Bovenal voelt de motor levendig: hij hangt goed aan het gas, reageert snel en pakt soepel op. Ook op akoestisch gebied stelt de 1.4 niet teleur: hij is aangenaam stil. Ondanks zijn geringe cilinderinhoud loopt de motor geraffineerd en doet hij wat van deze auto verwacht mag worden. In koude toestand draait de motor de eerste paar minuten op benzine alvorens automatisch over te schakelen naar LPG wanneer deze op bedrijfstemperatuur is. Af en toe gaat dit gepaard met een lichte schok, maar dit doet niet af aan de kwaliteitsindruk die de aandrijflijn op ons maakt. De teleurstelling volgt bij de pomp: ondanks een voorzichtige rechtervoet en veel snelwegkilometers op cruise control, hadden wij de grootste moeite om een gemiddeld verbruik van 1:10 te halen. Natuurlijk heeft de Zafira wat last van zijn grote frontale oppervlak en wij beseffen ons ook dat men op LPG iets minder zuinig rijdt dan op benzine, maar voor een 1.4 vinden wij de score evengoed erg teleurstellend. Het is jammer dat de Zafira op deze manier een groot gedeelte van zijn meerwaarde teniet doet door niet optimaal van de goedkopere LPG te profiteren. Wij vermoeden dat de auto op benzine iets zuiniger is, maar LPG is nu juist hét argument om voor deze specifieke Zafira te kiezen.

Opel-rijders zullen het weggedrag van de Zafira als vertrouwd ervaren. Bestuurders die niet bekend zijn met Opel, zullen wellicht even moeten wennen aan de stuurbekrachtiging. De elektrische stuurbekrachtiging van de Zafira is wat lichter dan dat wij hadden gedacht. Omdat het systeem ook behoorlijk direct is, blijkt de auto wat gevoelig voor zijwind en sporen in het wegdek. Desondanks is de Zafira, zoals de toevoeging aan zijn naam al doet vermoeden, een ontspannen tourer. Heel spannend is het allemaal niet, maar dat kan ook niet de bedoeling zijn geweest. De Opel Zafira is en blijft een familiewagen pur sang die goed is voor vele relaxte kilometers. Comfort is daarbij het sleutelwoord. De auto gedraagt zich gemoedelijk en hij voelt soepel. De demping vertoont soms een merkwaardigheid: waar de ingaande slag behoorlijk kort en strak is, is de uitgaande slag nogal traag en lang. Hierdoor is de auto soms wat hard en rijdt hij op andere momenten juist weer wat deinerig. Dit is echter alleen merkbaar bij lagere snelheden op slecht wegdek.Opel van de oude stempel maar met meer dynamiek

De kale prijs van € 32.545 van “onze” Zafira is aantrekkelijk. Heel erg rijk aangekleed is de auto dan echter niet. Daar is eenvoudig voor te zorgen door middel van pakketten. Ons testexemplaar was aangekleed met het Executive pakket (7 inch kleurenscherm, navigatie, Bluetooth, Voicecontrol) ter waarde van € 1.295, het Edition pakket (17 inch lichtmetalen velgen, donker getinte achterruiten, een grootlichtassistent, regensensor, chromen sierstrips) en nog wat losse items als een uitgebreider navigatiesysteem, mistlampen voor en LED-achterlichten. De prijs inclusief extra’s komt daarmee uit op € 36.820, fors maar niet exorbitant. Kaal is de Zafira in standaarduitvoering niet, maar houd er rekening mee dat u geld kwijt bent aan opties.

Hoeveel verschilt de Opel Zafira van zijn voorganger? Behalve het uiterlijk niet eens zo heel veel. De Zafira is nog steeds een gezinsauto met een comfortabel karakter. De auto levert alles waar de doelgroep om vraagt: ruimte, souplesse en een uitrusting met de belangrijkste items standaard aanwezig. Kleine missertjes als het ontbreken van een uitgebreide boordcomputer, de matige zijspiegels en het niet kunnen wissen van de bestemming in het navigatiesysteem zijn hem vergeven. Vervelender vinden wij dat de 1.4 zich weliswaar heeft ontpopt tot een fijne maar ook tot een relatief dorstige motor. Dat deze rijdt op LPG is zijn redding: ondanks onze teleurstelling in het verbruik, is en blijft rijden op LPG aantrekkelijk. Verder trekt de nieuwe Zafira de lijn van het vorige model door. Het blijft een Opel van de oude stempel: betrouwbaar, niet al te uitbundig en met een “middle of the road” karakter in alle opzichten. Het is en blijft dus een comfortabele, veelzijdige familieauto met een zee aan ruimte. Dat hij er nu een stuk dynamischer uitziet, is wat ons betreft een dikke plus.  

Autotest Opel Zafira Tourer 1.4 Bi-Fuel.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...