Autotest: Kia Cee’d SW 1.6 GDI Business Pack


Wie pak ‘m beet tien jaar geleden zou hebben verkondigd dat Kia uit zou groeien tot één van de succesvolste merken, zou maar door weinig mensen serieus zijn genomen. Maar de opmars van Kia begon enkele jaren geleden en zette zich hard, heel hard door. De Sportage werd de bestverkochte SUV in zijn klasse en het Zuid-Koreaanse merk bewees in meerdere segmenten stand te kunnen houden. Eén van de aanjagers van het succes was de Cee’d, een compacte middenklasser die als driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback en wagon op de markt verscheen. Hoewel hij het succes van het merk aanwakkerde, raakte hij zelf een beetje achterop. Maar achter de schermen werkte Kia druk aan de nieuwe Cee’d, die nu voor een flinke uitdaging staat. De groei van Kia heeft ervoor gezorgd dat het merk van budgetmerk via value-for-money-merk is uitgegroeid naar een serieuze uitdager. De missie van de Cee’d is even simpel als zwaar: bewijzen dat hij in één adem genoemd mag worden met modellen als de Volkswagen Golf en Ford Focus.Een extra rondje om de auto. Autotest: Kia Cee’d SW 1.6 GDI Business Pack.

Het leuke aan auto’s is dat er in het wereldje zoveel gebeurt. Tenzij men meegaat met de laatste ontwikkelingen, kunnen oude vooroordelen nog wel eens blijven hangen. De Kia Cee’d die wij meekregen, is daar een prima voorbeeld van. Gespoten in een chique donkerblauwe lak en voorzien van zilver/zwarte lichtmetalen velgen maakt de auto een statement. Hij oogt zowel luxe als sportief en helemaal als een Kia anno 2013. Daar is overduidelijk nog niet iedereen aan gewend. Zelfs wij lopen een extra rondje om de auto heen en verbazen ons wederom over wat dit merk in zo’n relatief korte tijd voor elkaar heeft gekregen. Kia hoofdontwerper Peter Schreyer is wat ons betreft nu al één van de automotive helden van de 21e eeuw. Hij heeft er niet alleen voor gezorgd dat de producten van Kia gelikt en eigentijds ogen, maar dankzij hem is er nu bij Kia ook duidelijk sprake van een herkenbaar familiegezicht. Op het terrein van Kia Nederland in Breukelen staat ook een Optima, Kia’s topper in het D-segment, geparkeerd. De Cee’d beschikt over dezelfde vormen en daardoor de zelfde allure als zijn grote broer. Zijn zelfverzekerde snuit met de scherp aangesneden koplampen, sportief oplopende wigvorm en strakke achterlichtunits mogen gezien worden. Dit geldt ook voor het interieur. Op dit gebied heeft Kia wellicht nog wel de grootste metamorfose ondergaan. De saaie, fantasieloze interieurs uit de jaren ’90 en begin 21e eeuw zijn niet meer: het binnenste van de Cee’d zit erg fraai in elkaar. Zowel qua vormgeving, afwerking als materiaalgebruik geeft de Cee’d SW een duidelijk signaal af. Ook hier zijn de gelijkenissen met de grotere Optima treffend. Nog voordat wij ook maar een meter met de auto hebben gereden, zijn onze verwachtingen ineens torenhoog.Op de weg

Onze verwachtingen moeten voor een groot deel worden waargemaakt door de 1.6 liter GDI benzinemotor, een modern blok met directe inspuiting en 99 kW/135 pk en 164 Nm aan koppel. De 1.216 kg. zware Cee’d SW komt hiermee in ieder geval op papier vlot van zijn plaats. Hij haalt een topsnelheid van 192 km/u en sprint in 10,2 seconden van 0-100 km/u. De motor toont zich voorbeeldig: stil, soepel en vlot. Ook met lage toerentallen heeft de GDI, ondanks zijn niet bijzonder hoge koppel, geen enkel probleem. Sportief voelt de motor echter niet. Hij voelt zich het lekkerste in het middelste toerengebied maar hij kan tot onze verrassing behoorlijk schakellui worden gereden. Dit zou tot uiting moeten komen in het gemiddeld verbruik, dat volgens de fabriek 6,0 l/100 km. bedraagt. Nu weet u waarschijnlijk wel dat het halen van de fabrieksopgave vrijwel onmogelijk is, dus met het gemiddelde verbruik van 7,0 l/100 km. waren wij behoorlijk content. De Cee’d SW biedt de bestuurder de mogelijkheid om het stuurgedrag aan te passen door middel van een knop op het stuur. Er is een extra lichte, comfortabele en sportieve stand. In het dagelijkse gebruik, zal men vooral de comfortabele/normale stand gebruiken. De extra lichte stand is misschien leuk voor het inparkeren. Vooral de sportieve stand had onze interesse. In deze stand stuurt de Kia daadwerkelijk een stuk zwaarder, wat sportief bochtenwerk aangenaam maakt. Zo nu en dan voelt de tegendruk alleen wel een beetje gekunsteld. Tijdens alledaagse ritten kan dit zelfs als storend worden ervaren. Wie echter een ouderwets potje wil sturen, is met deze stand prima af. Niet dat het verder van invloed is op het weggedrag, maar het voelt een stukje sportiever. Met het weggedrag van de Cee’d SW is overigens niets mis. De auto houdt het midden tussen comfortabel en sportief maar neigt doorgaans meer richting comfort. Zoals zojuist geschreven is het stuurgevoel in orde. Dit geldt ook voor de bediening van de pedalen en de versnellingsbak. Als wij toch een puntje van kritiek moeten leveren op de rijeigenschappen van de Cee’d SW is dat hij wat ons betreft iets meer feedback mag geven, in het bijzonder in de versnellingsbak. Maar niemand die zich hieraan zal storen, denken wij zo.

Rijden in de Kia Cee’d SW is een ontspannen ervaring. De zitpositie is in orde en de bestuurder kijkt uit over een fraai dashboard. Het dash is opgeruimd maar zeker niet kaal. De ergonomie is hier helemaal in orde maar dat kan slechts in mindere mate worden gezegd over het stuur. Wij zijn een groot voorstander van bediening van belangrijke functies via het stuurwiel maar de Cee’d heeft wel een erg omvangrijk aantal knoppen op het stuur zitten. Dat had wellicht beter gekund. De positieve keerzijde is dat de bestuurder zijn of haar handen vrijwel nooit van het stuur hoeft te houden: bellen, cruise control, muziek luisteren en dus ook het stuurgedrag aanpassen: het kan allemaal met een druk van de duim.De groei van het C-segment

De afgelopen tien a vijftien jaar is niet alleen Kia gegroeid, ook het C-segment an sich is in meerdere opzichten gegroeid. Neem bijvoorbeeld de wagenlengte: met een lengte van 4.505 mm. doet de Cee’d SW weinig onder voor grotere D-segment modellen van eind jaren ’90. Het ruimteaanbod van de Zuid-Koreaan is dan ook één van zijn sterke punten. Zowel voorin als achterin is een comfortabele zit te vinden en achterin de auto bevindt zich een royale bagageruimte met een inhoud van 528 liter. Desgewenst kan deze worden vergroot tot maximaal 1.642 liter. Ons testexemplaar was voorzien van een bijzonder handig en fraai systeem om bagage mee vast te zetten. Wij reden de Cee’d SW Business Pack, qua uitvoering het middelste model in de prijslijst met een prijs van € 23.495. Kia mag dan wel veranderd zijn, naar goed gebruik leveren de Koreanen nog steeds een prima standaarduitrusting: stabiliteitscontrole, elektrische ramen rondom, een audiosysteem met USB, Aux-in en Bluetooth audio streaming, leren stuur, cruise control, LED dagrijverlichting, een navigatiesysteem, LCD touchscreen, parkeercamera, regen- en lichtsensor en klimaatcontrole zijn allemaal aanwezig. Het kan nog luxer met onder andere een parkeerassistent, leren bekleding en adaptieve Xenon verlichting. De enige opties op onze testauto waren metallic lak (€ 695) en de heftige 17 inch velgen (€ 1.069). In totaal kost de Kia Cee’d SW zoals wij hem reden dus € € 25.259 en eerlijk is eerlijk: er blijft maar weinig te wensen over.Gevestigde orde

Wij gingen de kennismaking met de Kia Cee’d SW aan met hoge verwachtingen en een objectieve blik. Onze conclusie is eenvoudig: wat ons betreft is de Kia Cee’d SW momenteel zonder twijfel één van de beste auto’s in het C-segment. Dit heeft niet meer te maken met de prijs/kwaliteitverhouding maar met de algehele kwaliteit van de auto. De Cee’d SW laat simpelweg geen steken vallen: hij ziet er gelikt uit, biedt meer dan voldoende ruimte, beschikt over een prettige motor, een hoge dosis comfort en een uitgebreide uitrusting. Ook de prijs blijft goed. Het is nog geen rijdersauto als de Ford Focus maar het totaalpakket staat als een huis. Met de Kia Cee’d dient serieus rekening te worden gehouden. Vanaf nu behoort hij wat ons betreft tot de gevestigde orde.  

Autotest: Kia Cee’d SW 1.6 GDI Business Pack.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...