Autotest Citroën DS5


In een inmiddels vrij ver verleden baarde Citroën opzien met onderscheidende modellen. Denk, als u het zich nog kunt herinneren, aan de BX, de XM maar vooral ook de GS en de DS. De Citroën DS werd midden jaren ’50 van de vorige eeuw geïntroduceerd. Aan de introductie van dit model wordt nog dikwijls gerefereerd als La Bombe Citroën, verwijzend naar de schokgolf die het model teweeg bracht. De DS was het toonbeeld van stijl en verfijning: Franse luxe met een eigenwijze vormgeving en een ongeëvenaard comfort. Eigenlijk heeft Citroën daarna nooit meer een wagen gebouwd die zo unaniem enthousiast werd onthaald door pers en publiek.Term DS als begrip. Autotest Citroën DS5.

En dus is de term ‘DS’ binnen Citroën en in autoland een begrip geworden. DS is afgeleid van ‘déesse’, wat vrij vertaald ‘Godin van de weg’ betekent. In 2010 gingen alle alarmbellen rinkelen: er moest iets gebeuren bij Citroën. In de jaren ’90 en aan het begin van de eenentwintigste eeuw, raakte het Franse merk het spoor een beetje bijster. Aan de auto’s mankeerde doorgaans niets maar Citroën ging te veel op in de grijze massa. De eigenwijze wagens van weleer waren verworden tot degelijke bakken zonder die Franse eigenwijsheid. Het merk zet een gewaagde stap in een poging om het tij te keren: de naam DS wordt nieuw leven ingeblazen. Dit maal niet als type-aanduiding maar als een soort submerk. Modellen met het DS-label moeten weer inspelen op emotie en begeerte. Zij moeten hoger in de markt worden gepositioneerd en nadrukkelijk sportiever en luxer zijn dan het reguliere aanbod van Citroën. De DS3, een compacte hatchback, bijt het spits af, gevolgd door de crossover DS4. In 2011 is er dan de DS5: Citroën’s interpretatie van een luxe, sportieve cruiser. AutovoorU ging een week lang met de absolute topversie op stap om beoordelen of de DS weer écht terug is.Onconventioneel

Om direct even wat zaken in perspectief te plaatsen: ‘kaal’ kost de Citroën DS5 THP 200 Sport Chic 42.980 euro. In deze klasse wordt een auto echter zelden kaal gereden en dus monteerde Citroën nog wat opties die de prijs opstuwden naar 47.740 euro. De prijs van de DS5 plaatst hem in één van de moeilijkste segmenten. Dit segment is namelijk het territorium waar merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz de dienst uitmaken. Valt de keuze niet op één van de ‘Duitse drie’ dan kan men nog terecht bij bijvoorbeeld Volvo, Jaguar of Lexus. Hét model om in dit segment mee te scoren, is een klassieke sedan. Het logische ding om te doen, was voor Citroën dan ook om zo’n model te bouwen. Maar hier komt het DS-DNA om de hoek kijken: logica wordt uitgeschakeld en conventionele concepten worden genegeerd. En daarom is de DS5 precies geworden wat men niét verwacht. Mits voorzien van de juiste kleur (wit en champagne staan ‘m erg goed) en de juiste velgen, is de Citroën DS5 naar onze mening een absolute beauty. De auto is zo maf als het maar kan: hij houdt het midden tussen een hatchback, een MPV en een station wagon maar hij is breed, staat hoog op de poten maar beschikt dan wel weer over een lage carrosserie met een hoge zit. Alles aan de DS5 ademt design uit. Wij mogen natuurlijk niet bepalen wat u van deze auto moet vinden, maar zelfs als u hem niet mooi vindt, kunt u niet anders dan respect hebben voor wat hij is: chique maar ook een tikkie bizar en vooral heerlijk tegendraads. Dat is het mooie aan het DS-concept: de DS-lijn hoeft geen volumemodellen te bevatten. Wil je een degelijke bak? Ga dan maar naar de concurrentie of kies voor een Citroën C5, de DS5 is niet voor grijze muizen.Eén en al design

Ook in het interieur van de DS5 is het één en al design dat de klok slaat. Van het digitale instrumentarium tot aan de lekker dikke cockpit en het indrukwekkende panoramadak: je zit echt wel in een dikke bak. Dat het materiaalgebruik en de afwerking het hier en daar net niet halen bij de Duitse concurrentie wordt gecompenseerd door de aandacht voor detail en de liefde voor design die overal vanaf spat. Wie ruimte voor opties over heeft, doet er goed aan om de fenomenale leren stoelen met prachtig reliëf geïnspireerd op de band van een luxe horloge te bestellen. Zij zijn overigens ook nog eens elektrisch verstelbaar (met geheugen) en voorzien van verwarming en een massagestand. Omdat de designers helemaal los zijn gegaan, is de ergonomie van het interieur niet optimaal overigens. De auto kent vele functies maar zelfs ervaren bestuurders zullen hier en daar even moeten zoeken naar het juiste knopje.Snelheidssensatie blijft achterwege

Citroën levert de DS5 met diverse benzine- en dieselmotoren met vermogens tussen 110 en 200 pk. De wagen is ook verkrijgbaar als dieselhybride. Een populaire versie op de zakelijke markt, maar wij pakken –eigenwijs- de topmotor, de 200 pk sterke THP. Een 1.6 liter benzinemotor met turbo is verantwoordelijk voor de aandrijving. Het voor deze auto kleine blok levert 200 pk en 275 Nm aan koppel. 200 pk klinkt goed dus wij drukken op de startknop, slalommen het industrieterrein af, rijden de oprit van de ring op en geven gas. En dan: niets. Althans, niets, wat de motor produceert, voelt niet als 200 pk. Zijn leeggewicht van 1.405 kg. is toch ook weer niet zo bijzonder hoog, dus wij hadden meer explosiviteit verwacht. Z’n topsnelheid van 235 km/u en sprint van 0-100 km/u in 8,2 seconden zijn zeker niet verkeerd maar de echte snelheidssensatie ontbreekt omdat de krachtexplosie die je van een turbomotor verwacht, achterwege blijft.Rijgedrag verrast

Rechtuit gaan is één ding. Wat er in bochten gebeurt, is nog veel interessanter. Juist op dat gebied verrast de DS5 weer in positieve zin. De afstelling van de DS5 is knotsgek. Wie naar de auto kijkt, verwacht ongetwijfeld een luxe, comfortabele cruiser. Nu willen wij niet impliceren dat het onaangenaam toeven is in de DS5 maar de auto is vele, vele malen sportiever dan dat wij hadden verwacht. Wij kunnen de vering en demping gerust hard noemen en ook de stuurinrichting en de pedalen reageren uiterst alert op de commando’s van de bestuurder. Het brengt ons in de gênante situatie dat wij beginnen te boenderen en gummen met het Franse slagschip. Van buitenaf gezien, oogt het waarschijnlijk belachelijk, maar de auto kan het. Eigenlijk slaat het helemaal nergens op om een auto als deze zo racy te maken. Maarja, ook dat is DS. Citroën zegt het zelf: een DS is nadrukkelijk sportief en hoe ongepast het in dit geval eigenlijk ook is, wij kunnen niet snel een vergelijkbare auto noemen (als die er al is) die zo strak rijdt. Van overhellen is geen sprake en de auto geeft maar al te graag door wat voor wegdek onder de wielen door gaat. De DS5 moedigt je aan om sportief te rijden, alsof het een compacte GTI is. Helaas blijft dus de motor een beetje achter. De auto gaat gerust wel vlot van zijn plek, maar kijkend naar de hele aandrijflijn is de motor toch wel een beetje het buitenbeentje.

De sportiviteit van de Citroën DS5 heeft ons dus verrast. Gelukkig realiseert Citroën zich wel dat niet iedere DS5-koper zit te wachten op een racemonster. Het is dus gerust wel comfortabel cruisen in deze Fransoos, maar het voor Citroën zo kenmerkende ‘vliegende tapijtgevoel’ ontbreekt volledig. Het onderstel is ongewoon hard. Op nat wegdek wordt het weggedrag van de DS5, vooral door de enorme 22-inch velgen met brede banden, zelfs een beetje tricky. Dwarsrichels worden hard doorgegeven en in bochten kan de auto zelfs een gemeen stapje opzij zetten waardoor de stabiliteitscontrole resoluut moet ingrijpen.Onderscheidend als een fel gekleurd maatpak

Wat krijg je nu precies, wanneer je 42 mille stukslaat op de deze DS5? Onder andere een navigatiesysteem, automatische airco, een immens panoramadak in drie delen, een regen- en lichtsensor, cruise control, een elektronische parkeerrem, bochtverlichting, Xenon koplampen, parkeersensoren voor en achter en elektrisch bedienbare stoelen. Als opties hadden wij nog het eerder genoemde prachtige leer, een fabelachtig klinkend audiosysteem van Denon, een parkeercamera en nog wat ander mooi spul. Kortom: behoorlijk vol. De Citroën DS5 biedt een hoop waar voor zijn geld. Het tofste aan de auto is nog zijn onderscheidende karakter. Je rijdt écht iets anders, in ieder aspect. Zijn sportieve inborst moet bij u passen, feit is wel dat de auto verrassend strak stuurt. Punten laat hij liggen met zijn motor, waar wij meer van hadden verwacht en de zo nu en dan omslachtige bediening. Qua verfijning kan de DS5 de strijd met pak ‘m beet een 3-Serie of A4 nog niet altijd aan maar de auto zet daar zoveel karakter tegenover dat wij absoluut begrijpen waarom iemand voor de DS5 zou gaan. De DS5 onderscheidt zich van de concurrentie als een fel gekleurd maatpak te midden van de klassieke grijstinten. En dat kunnen wij waarderen.

Autotest Citroën DS5.

 

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...