Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?


Van een smeuïge nieuwe turbomotor of een dikke zes- of achtcilinder kijken de meeste mensen bij BMW niet meer op. Maar als wij u vertellen dat het Duitse merk onlangs een nieuwe, zuinige 1,6 liter viercilinder met 20% bijtelling heeft gelanceerd, hebben wij waarschijnlijk wél direct uw aandacht. Ondanks dat BMW al een aantal jaar veel aandacht besteedt aan het terugdringen van verbruik en uitstoot onder de noemer “EfficientDynamics”, moet het idee van compacte motoren in de luxe Duitse wagens bij veel mensen nog wat wennen. De nieuwe 1,6 gaat in de BMW 1 Serie door het leven als 114i. BMW zet in op een laag verbruik en bovendien profiteert de zakelijke rijder van 20% bijtelling. De hamvraag is natuurlijk of de 114i genoeg in huis heeft om te voldoen aan de kernwaarden van het merk. “BMW maakt rijden geweldig” claimt het merk. Wij zochten uit of dit ook geldt voor deze nieuwe instapper.Geen turbo. Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?

Waar fabrikanten doorgaans kiezen voor het gebruik van turbo’s om ervoor te zorgen dat bij het downsizen van motoren de kleinere blokken toch nog voldoende vermogen leveren, moet de BMW 114i het zonder doen. BMW is van mening dat hun EfficientDynamics strategie zorgt voor een lager verbruik én voldoende vermogen. De 1,6 liter benzinemotor levert een vermogen van 75 kW/102 pk en 180 Nm. Het vermogen van 75 kW is zelfs voor een motor van dit formaat en in het bijzonder naar BMW-begrippen nogal bescheiden. Het maximale koppel van 180 Nm is echter weer relatief hoog en bovendien al bij 1.100 toeren beschikbaar. Dit kan een belangrijke rol spelen: niemand zal verwachten dat de 114i een sprintwonder is, maar de kritische BMW-koper mag wel een soepele auto verwachten, ook in het geval van een instapper. De BMW 114i sprint in 11,2 seconden van 0-100 km/u en behaalt een topsnelheid van 192 km/u. Dat zijn nette cijfers.Visuele aansluiting

De BMW 1 Serie werd in juli 2012 vernieuwd. Naast de nieuwe motor, is de auto zelf dus ook relatief vers. Ondanks dat de wijzigingen ten opzichte van het vorige model niet eens zo heel groot zijn, staat er toch een flink geüpdate wagen. Een wagen vooral ook die in visueel opzicht meer aansluit bij zijn grotere broers 3 Serie en 5 Serie. Vooral de neus van de nieuwe 1 Serie is indrukwekkend voor een auto van dit formaat. De neus zou net zo goed van één van de grotere modellen kunnen zijn: hij is lang en voorzien van een brede, lage en prominente grille die zorgt voor een krachtig gezicht. De basisvorm van de auto is vrijwel ongewijzigd gebleven maar er zijn iets meer welvingen in de lijnen te zien. De achterkant van de 1 Serie is voorzien van nieuwe, moderne lichtunits. Alle wijzigingen bij elkaar hebben tot resultaat dat de 1 Serie wat gestrekter en gelikter oogt. Hij behoudt zijn atletische uitstraling maar om in die termen te blijven: hij is iets minder gespierde bokser en iets meer afgetrainde turner. Snapt u ‘m? Bij ons specifieke testexemplaar lag dit wat anders: onze wagen was namelijk voorzien van een M-sportpakket. Natuurlijk hebben wij ook een 1 Serie zonder dit pakket uitvoerig bekeken maar ook dan oogt de 114i niet als een instapper en dat is heel belangrijk.

Het interieur van de auto heeft overigens een zelfde soort evolutie ondergaan als de buitenkant: iets meer gestrekte lijnen, een moderne opzet en een flinke dosis 3 Serie. Gebleven zijn de overzichtelijk gegroepeerde knoppenclusters en het typische BMW-cockpitgevoel. De opvallendste wijziging is het nieuwe kleurenscherm. Dit is niet langer een uitklapscherm maar een fraai vormgegeven, slank exemplaar dat ook nog eens behoorlijk is gegroeid. Het formaat en de hoge resolutie maken het mogelijk om bijvoorbeeld in het geval van navigatie een volledige, duidelijke kaart te tonen terwijl de audio-informatie op het gedeelte ernaast wordt getoond. De vorige 1 Serie had zeker geen slecht interieur maar het nieuwe interieur oogt slanker, moderner en bovendien hoogwaardiger. Het materiaalgebruik is uitstekend voor elkaar en daardoor komt het interieur van de 1 Serie wat ons betreft op gelijke hoogte met dat van de Lexus CT200h. Zoals bekend worden de functies van de auto bediend middels het iDrive-systeem. Wat jaren geleden begon als een omslachtig en gecompliceerd concept is in de laatste generatie uitgegroeid tot een doordacht en eenvoudig werkend geheel. Ondanks de vele mogelijkheden en menu’s zullen zelfs digibeten de 1 Serie na enige studie intuïtief kunnen bedienen.Aangenaam verrast

Compacte premium modellen hebben de naam nogal krap te zijn. De BMW 1 Serie is hierop geen uitzondering. Kennelijk heeft BMW de kritiek ter harte genomen want de interieurruimte en de bagageruimte van de 1 Serie zijn aanzienlijk gegroeid. Dit model is natuurlijk niet bedoeld als auto voor grotere gezinnen maar dat neemt niet weg dat men achter in de 1 Serie heel behoorlijk kan zitten, ook in combinatie met de heerlijke comfortstoelen die in ons exemplaar waren gemonteerd. De bagageruimte is gegroeid van 330 naar 360 liter. Via de grote achterdeur is de bagageruimte eenvoudig te bereiken en deze is bijzonder praktisch vormgegeven. Wij moeten bekennen dat de BMW 1 Serie ons qua ruimte aangenaam heeft verrast. Meer dan voorheen zal de auto ook voor kleine gezinnen voldoen, zeker wanneer men kiest voor de vijfdeurs versie.Basisuitrusting in orde, opties doen het ‘m

De BMW 114i is dus de nieuwe instapper. Maar net als dat er van een merk als BMW goede prestaties mogen worden verwacht, mag men ook rekenen op het nodige comfort. Met een kostenplaatje van € 25.642 is de Duitser goed geprijsd. Maar hoe zit het de standaarduitrusting? Met onder andere ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole, airconditioning, een automatisch start/stopsysteem, audio met USB- en aux-in en elektrische ramen en spiegels is de basis in orde. Zoals gebruikelijk zijn het de opties die het ‘m doen. De totale prijs van ons testexemplaar kwam dan ook uit op maar liefst € 37.694. Hierdoor beschikte onze 1 Serie onder andere over variabele stuurbekrachtiging, een M Sportpakket, luxe Alcantara stoelen met elektrische lendesteun, parkeersensoren, automatische airconditioning, een grootlicht assistent, rijbaancontrole, navigatie, Bluetooth, cruise control en nog veel meer.Hoe bevalt de motor?

De grootste vraag is echter nog niet beantwoord: hoe bevalt de motor? De nieuwe 1,6 heeft een aantal eigenschappen die in zijn voordeel spreken. Zo is hij, zoals gehoopt, behoorlijk soepel. Bij lage toeren pakt de motor zonder schokken op en hij kan schakellui worden gereden. Ook is hij aangenaam stil en bleek hij daadwerkelijk zuinig: wij realiseerden een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. Het comfort van de auto is van hoog niveau en ook deze instapper is een echte BMW: direct, strak en communicatief, zeker in de sportieve stand. In de speciale economische modus reageert de auto langzamer en afstandelijker. Hoewel dit een bijdrage levert aan het realiseren van een laag verbruik, lieten wij vrijwel altijd het systeem in de normale stand of sportmodus staan. Dan rijdt de 114i zoals je dit van een BMW verwacht en ook dan is het gewoon mogelijk om een laag verbruik te halen. Er is echter één maar: tijdens een sportief potje sturen, komt de motor duidelijk vermogen en vooral felheid tekort om aansluiting te vinden bij het onderstel. De auto wil wel maar de motor is niet in staat om die kick te leveren die men van een BMW verwacht. Bent u geen zakelijke rijder of hecht u geen waarde aan 20% bijtelling, dan adviseren wij u om te kijken naar de slechts 2 mille duurdere 116i met 100 kW/136 pk. Kan dit extra vermogen u gestolen worden, dan hebt u met de 114i gewoon een heerlijk rijdende, soepele en efficiënte wagen.Bijna smetteloos rapport

Los van de prestaties, is de BMW 114i op alle gebieden op en top BMW. Door zijn prijs van € 25.642,- is hij voor een breed publiek interessant. Wees niet bang voor een kale auto: ondanks alle op ons testexemplaar aanwezige extra’s biedt de basisversie genoeg luxe. Het sterke punt van de 114i is natuurlijk zijn lage bijtelling. Ook wanneer het (lease)budget hoger is, kan de 114i een interessante keuze zijn omdat de opties de auto op smaak brengen terwijl de kosten redelijk binnen de perken blijven. De BMW 114i overtuigt met zijn rijeigenschappen, fraaie afwerking en hoge mate van verfijning. Bijna nergens schiet de instapper te kort: de 114i slaagt wat ons betreft dan ook met vlag en wimpel, al staat er op zijn rapport één zesje voor de prestaties.

Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?

Recent Content

link to The i4

The i4

BMW i4: De eerste 100% elektrische Gran Coupé. De eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé garandeert met een actieradius tot aan 590 kilometer* ongekend veel rijplezier – volledig...